Wat is meditatie nou eigenlijk? (+ gratis meditaties)

15 maart 2021

Steeds meer mensen kiezen ervoor om te mediteren. Ze hebben een meditatieapp op hun telefoon staan, kopen een hip meditatiekussentje en beginnen hun ochtend in kleermakerszit. Meditatie is een manier om rust in je hoofd te creëren, beter te slapen, meer positiviteit te ervaren en je minder gestrest te voelen. En het mooiste is: iedereen kan mediteren! Of je nu een doorgewinterde enthousiasteling of beginner bent. Waar wat is meditatie nou eigenlijk?

Wat is meditatie?

Meditatie kun je zien als een techniek of tool om volledig in het nu te zijn, zodat je je geest tot rust kunt laten komen en tot een andere staat van bewustzijn kunt komen. Dit bewustzijn kan voelen als rust, ruimte, stilte en liefde in jezelf.

Het is niet moeilijk, iedereen kan mediteren. We hebben allemaal weleens een moment ervaren waarin we een bepaalde staat van bewustzijn bereikten. Je wandelde bijvoorbeeld op een prachtige plek, dacht nergens aan en voelde je heel vredig en kalm. Of je zat met je kopje thee naar buiten te staren en voelde een bepaalde rust over je heen komen. Ook dát is meditatie.

Mediteren voor beginners

Om te mediteren hoef je niet altijd in stilte op een meditatiekussentje te zitten. Het kan ook wandelend, onder de douche of liggend in bed. Wel zijn er een aantal ‘basiselementen’:

Focus op je ademhaling

Altijd en overal halen we adem. Maar hoe vaak sta je bewust stil bij je hoe je ademhaalt? Je ademhaling is de kern van meditatie. Zit of lig je comfortabel en in stilte? Breng dan je focus naar je ademhaling. Adem rustig in en uit. Voel hoe de lucht bij elke inademing je neus binnenstroomt en bij elke uitademing weer door je mond naar buiten gaat. Als je jouw ademhaling leert beheersen, heb je de kern van meditatie te pakken.

Je hoeft niet aan niks te denken

Misschien heb je weleens geprobeerd te mediteren, maar had je het gevoel dat het niet lukte omdat je niet aan niks kon denken. Dit is een misvatting over meditatie. Als je mediteert hoef je jouw gedachtes niet te controleren. Die horen bij jou en zijn niet per se goed of slecht. Die gedachtes mogen er zijn, maar je probeert er geen oordeel over te hebben. Je observeert en laat ze gewoon voorbijgaan, net als wolken in de lucht. Als je dit oefent zal je merken dat de gedachtes automatisch minder worden.

Als je dit elke dag even doet – al is het maar een paar minuten – krijg je hier zoveel voor terug. Je kunt bijvoorbeeld beter omgaan met stressvolle momenten.

Omdat we zoveel mogelijk mensen de kracht van meditatie willen laten ervaren, kun je de Meditation Moments app 10 dagen gratis gebruiken. Je krijgt toegang tot alle meditaties en muziektracks én ontvangt elke dag een mailtje met tips en tricks over mediteren. Direct uitproberen?

wat is meditatie

De voordelen van meditatie

Meditatie is niet iets van de 21e eeuw. Het wordt al duizenden jaren gedaan. Er worden steeds meer onderzoeken gedaan naar de effecten van meditatie op lichaam en geest.

1. Mediteren verbetert de slaap

Een van de belangrijkste effecten van meditatie is dat het je slaap verbetert. We leven in een behoorlijk hectische tijd en veel mensen zijn druk in hun hoofd. Je hebt zelf vast ook weleens liggen piekeren ’s nachts en je weet dat dit je slaap niet ten goede komt.

Er zijn onderzoeken gedaan naar het effect van meditatie op het melatoninegehalte in het bloed. Het is gebleken dat dit slaaphormoon toeneemt naarmate er meer gemediteerd wordt. Daarnaast is mediteren een manier om je hoofd even leeg te maken voordat je gaat slapen, zodat je met meer rust de nacht in gaat. Dit zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt en beter doorslaapt.

Klik hier om een slaapmeditatie te proberen die je ’s avonds in bed kunt doen.

2. Meditatie maakt je minder gestrest en meer in balans

Je hebt vast weleens van die dagen waarop je je gewoon een beetje kribbig voelt. Je hebt niet lekker geslapen, voelt je gestrest en dan gebeurt er ook nog van alles wat je er écht niet bij kunt hebben. Hierdoor kun je ineens woedend worden of juist heel emotioneel. Je emoties schieten alle kanten op.

Door meditatie kun je die enorme pieken (en dalen) wat afvlakken. Dit betekent niet dat je zelf ‘neutraal’ wordt, maar gebeurtenissen hebben gewoon wat minder invloed op je. Als er iets verkeerds gebeurt (je laat je koffie vallen of je hebt een lekke band) dan kun je sneller observeren, in oplossingen denken en vooral rustig blijven. Het bepaalt niet meer je stemming voor de rest van de dag en je ervaart minder stress.

3. Je kunt je beter afsluiten en focussen door meditatie

Als je regelmatig mediteert, train je jezelf om je af te sluiten en te focussen. Je richt je aandacht op je ademhaling of een stem (bij geleide meditaties) en brengt op deze manier de focus naar binnen. Het wordt ook wel gelinkt aan het defaultnetwerk in de hersenen. Dit netwerk is actief in een toestand van rust (bijvoorbeeld tijdens een meditatie). Mensen die met regelmaat mediteren maken vaker en anders gebruik van dit deel van de hersenen. Ze worden minder snel afgeleid en kunnen zich beter focussen.

Ook bestaat er speciale meditatiemuziek waarmee je beter kunt focussen, zoals binaural beats. Binaural beats zijn tonen die ritmisch worden afgespeeld en een bepaalde frequentie creëren. Deze frequentie heeft invloed op de hersengolven en kan zo een bepaalde gemoedstoestand oproepen. Zo kun je door bepaalde binaural beats dieper ontspannen en door andere juist beter concentreren.

Probeer binaural beats nu gratis uit en kijk wat het met je doet!

beter slapen door meditatie

Meditatie is niet alleen voor ‘zweverige’ mensen

Veel mensen denken bij meditatie aan het hippietijdperk, felgekleurde broeken en kralenkettingen. Of aan monniken die uren op een kale rots kunnen mediteren. Maar mediteren kan ook in je spijkerbroek. Het is voor mannen en vrouwen, oud en jong, hip of traditioneel, groot of klein… Kortom: iedereen kan mediteren.

We hebben allemaal een harde schijf die vol kan gaan zitten. Door meditatie kun je als het ware overbodige bestanden naar de prullenbak slepen. Je zorgt voor een regelmatige schoonmaak, zodat de kern overblijft: rust, ruimte, liefde.

Plan jouw meditation moments

Misschien is het moeilijkste aan mediteren nog wel dat je het gewoon moet doen. Juist als we het druk hebben, zijn we vaak geneigd om maar door te blijven gaan. Maar als je nu écht beter wilt slapen, minder wilt stressen en je rustiger wilt voelen, moet je een beetje streng voor jezelf zijn en jouw meditatiemomenten inplannen.

Wanneer heb jij de meeste behoefte aan een paar minuten rust? In de ochtend om je dag vanuit stilte te starten? Tijdens je werkpauze om je gedachten even van je werk af te houden? Of juist vlak voordat je gaat slapen?

Dit is voor iedereen weer anders. Daarom hebben we de meditaties in de Meditation Moments app ingedeeld per moment. Zo kun je op elk moment van de dag een meditatie kiezen die dan het beste bij je past. Het zijn geleide meditaties. Tijdens deze meditaties luister je naar een stem (in combinatie met muziek) die je door de meditatie leidt. Je hoeft dus alleen maar te luisteren en je volledig laten leiden.

Start jouw 10 dagen gratis mediteren!

Blog delen:

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Ook toegang tot alle gratis meditaties?

Download de app

Ook interessant

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.