3 meditatiehoudingen – welke past het beste bij jou?

meditatiehoudingen

Een typisch beeld van mediteren is misschien wel dat je urenlang in stilte op je meditatiekussentje zit. Maar niets is minder waar. Mediteren kun je altijd en overal doen en er is zeker geen one-size-fits-all. Deze 3 meditatiehoudingen zijn het waard om eens te proberen.

Welke meditatiehoudingen zijn er?

Er zijn ontelbaar veel verschillende meditatie houdingen. Begin eens met de volgende 3 houdingen en ontdek welke het beste bij jou past. 

1. Zittende meditatiehoudingen

Je kunt zittend, liggend en zelfs lopend mediteren. De meeste mensen beginnen met een zittende meditatie houding. Hier zijn een aantal opties: 

Kleermakerszit op een meditatiekussen

Er zijn verschillende variaties om op een meditatiekussentje of ander stevig kussen te zitten. Je kunt zitten zoals je dat misschien wel kent van de yoga, met gekruiste benen op de grond. Bij de officiële lotushouding raken je knieën wel contact met de grond of de mat en liggen je voeten in je liezen. Je kunt op deze manier ook in kleermakerszit zitten, waarbij je knieën de grond niet raken.

Zittend op je knieën mediteren

Een andere fijne houding op een meditatiekussentje is zittend op je knieën. Dit is vooral fijn als je niet lekker zit met je benen gekruist. Gebruik hiervoor een meditatiekussentje of ander stevig kussen. Leg deze op de grond en ga vervolgens op je knieën zitten, waarbij je billen het kussen raken. Zo geef je je knieën wat meer rust.

Zittend op een stoel mediteren

Als je last hebt van je knieën of liever een steun in je rug wilt hebben, kan het fijn zijn om een stoel te gebruiken bij het mediteren. Ga hiervoor goed rechtop zitten, met je rug recht en het liefst met je voeten op de grond zodat je contact maakt met de aarde. Je kunt de rugleuning gebruiken als steun, maar zorg ervoor dat je niet in de stoel gaat ‘hangen’. Blijf dus wel mooi rechtop zitten, met je bekken iets naar voren. Het kan helpen om te visualiseren dat er een onzichtbare kabel aan je vast zit die je hoofd omhooghoudt.

zittend mediteren

2. Liggende meditatiehoudingen

Sommige meditatie oefeningen werken het beste als je ze liggend doet. Dit kan bijvoorbeeld fijn zijn bij een avondmeditatie of een body scan.

Liggend op een yogamatje mediteren

Op een yogamatje liggen zorgt ervoor dat je nog wel alert blijft en minder snel geneigd bent om in slaap te vallen. Je kunt hierbij een kussentje onder je knieën plaatsen, zodat je been- en rugspieren beter kunnen ontspannen. Je kunt eventueel een dekentje over jezelf heen leggen als het wat kouder is op de grond.

Liggend op bed mediteren

Doe je graag een meditatie in de ochtend of ’s avonds voor het slapen? Dan kun je prima liggend in bed mediteren. ’s Avonds is het fijn om je al klaargemaakt te hebben voor de nacht (gedoucht, tandengepoetst, pyjama aan) zodat het niet erg is als je tijdens de meditatie in slaap valt. ’s Ochtends is het juist minder fijn om in slaap te vallen; dan kun je beter rechtop zitten in bed, zodat je niet snel in slaap sukkelt.

liggende meditatie houdingen

3. Loopmeditatie

Wist je dat je zelfs lopend kunt mediteren? Mediteren hoeft niet te betekenen dat je in stilte op een kussentje zit. Je kunt ook bewegend mediteren. 

In de natuur mediteren

Een wandelmeditatie is een fijne manier om je hoofd helemaal tot rust te brengen. Maak bijvoorbeeld een kortere wandeling bij jou in het park of een langere wandeling in het bos of op het strand. Laat je gebruikelijke tempo iets zakken en focus je bewust op je ademhaling.

Of zet een fijne geleide meditatie uit de Meditation Moments app aan. Zo wordt lopend mediteren nog makkelijker. Het enige wat je hoeft te doen is je oortjes in, een koptelefoon op en genieten van de natuur.

loopmeditatie

Wat zijn de beste meditatie houdingen?

De beste meditatiehouding? Die is er niet. Dit is voor iedereen namelijk weer anders. Het belangrijkste is dat je je rug recht houdt, met een kleine natuurlijke holling in de onderrug. Zo kan de energie goed door je ruggengraat stromen. Je kunt op deze manier ontspannen en toch alert mediteren. Probeer er daarnaast voor te zorgen dat je knieën bij een zittende meditatiehouding lager dan je bekken zijn, omdat je benen anders kunnen gaan tintelen. En dat kan je weer afleiden van het mediteren!

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis
Start gratis trial
Deel artikel

MeditationMoments
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en veel ontspannende momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.


Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis