Visualiseren: wat is het en hoe doe je het?

visualiseren

Het kan haast niet anders dan dat je de afgelopen jaren het woord ‘visualiseren’ voorbij hebt horen komen. Misschien heb je de term volledig genegeerd, omdat visualisatie de reputatie heeft om mystiek of ‘woo-woo’ te zijn. Toch is het tegendeel waar en kan iedereen profiteren van de voordelen van visualisatie.

Je hoeft niet spiritueel te zijn om visualisatietechnieken toe te passen – iedereen kan leren visualiseren. Psychologisch onderzoek wijst uit dat visualisatie een krachtige techniek is om je doelen te behalen, als je het op de juiste manier toepast. In dit artikel lees je hoe je dit kunt doen.

Wat is visualiseren?

Tijdens visualiseren train je je voorstellingsvermogen. In je hoofd creëer je een beeld van iets dat je in je leven wilt roepen. Dit kan een droom of doel zijn, maar ook een rustgevend beeld.

Ons onderbewustzijn denkt namelijk in visuele beelden en gevoelens. Dit betekent dat als je doel is om zelfverzekerder te worden, je meer kans hebt om dit te bereiken als je je focust op de mentale beelden en gevoelens die hierbij horen. Je vertaalt eigenlijk je gedachte naar een beeld.

Onze hersenen maken namelijk geen onderscheid tussen echte acties en ingebeelde acties. Als je je inbeeldt dat je een actie aan het doen bent, worden er neurale paden gecreëerd in je brein. Je brein denkt op dat moment dus dat je de actie ook daadwerkelijk aan het uitvoeren bent.

Visualisatie om doelen te behalen

Het is dus niet vreemd dat visualisatietechnieken vaak worden gebruikt bij het behalen van doelen. Het maakt niet uit wat je doel is. Of het nu gaat om afvallen, een loonsverhoging vragen of een staat of stemming als blijdschap of zelfverzekerdheid bereiken. Natuurlijk stopt het niet bij enkel visualiseren. Of je doel nu groot of klein is, je zult er uiteindelijk hard voor moeten werken.

Veel bekende (en minder bekende) mensen passen visualisatie toe, en geven aan dat het ze deels heeft gebracht tot waar ze nu zijn. Een bekend voorbeeld hiervan is Muhammad Ali: “I am the greatest. I said that even before I knew I was.”

Muhammad Ali zei al lang voordat hij een van de grootste boksers aller tijden was dát hij het was. Maar vervolgens heeft hij wel jarenlang hard getraind om er daadwerkelijk te komen.

Andere manieren waarop je visualisatie kunt gebruiken

Visualisatie staat misschien bekend als hulpmiddel bij het behalen van doelen, maar er zijn meerdere situaties waarin je visualisatie kunt gebruiken.

Of je nu negatieve gedachten los wilt laten of opnieuw in verbinding wil komen met jezelf – visualisatie is een effectief hulpmiddel dat op allerlei manieren gebruikt kan worden.

vrouw visualiseert

Wat zijn de positieve effecten van visualisatie?

Visualisatie is het meest effectief als je het regelmatig doet. Als je regelmatig oefent met visualiseren brengt dat de volgende voordelen:

  • Zelfverzekerdheid vergroten
  • Angst verminderen
  • Prestaties verbeteren
  • Motivatie boosten
  • Gezonder gedrag aanleren, zoals dagelijks meer bewegen of gezonder eten
  • Spierkracht vergroten
  • Pijn verminderen
  • Stress verlichten
  • Genezing versnellen
  • Stemming verbeteren
  • Bepalen wat je wilt

Hoe kun je visualiseren?

Visualiseren is een soort mentale truc en vraagt om een beetje fantasie. Tijdens het visualiseren richt je je op een mentaal beeld, of verschillende beelden.

Je kunt hier ieder rustgevend beeld voor gebruiken. Toch zijn er een aantal beelden die vaak terugkomen bij visualisaties, zoals het in-en uitademen van wit licht, een bloem die zich opent en sluit in het lichaam of een bepaalde plek waar je je thuis voelt.

Het is belangrijk dat het beeld een gevoel van een positief gevoel oproept. Als het beeld je niks laat voelen, dan is het beeld waarschijnlijk niet sterk genoeg. Of je nu kippenvel krijgt of een warm gevoel in je buik – het is belangrijk dat het beeld een positief gevoel oproept.

Als je visualisatie specifiek gebruikt om doelen te behalen, probeer je dan de uitkomst van het doel in te beelden. Stel, het is je doel om een marathon te rennen. Dan visualiseer dan dat je over de finish rent. Het is belangrijk dat je je fantasie hierbij gebruikt. Denk na over wat je ziet en hoe je je voelt op dat moment. Bij visualisatie bestaat er niet iets als te veel details.

Probeer deze gratis geleide visualisatie

Als je het moeilijk vindt om zelf een beeld te kiezen, dan kun je een geleide visualisatie gebruiken. In de Meditation Moments app staan verschillende visualisaties die je kunt beluisteren. Zo zijn er visualisaties om opnieuw in verbinding met jezelf te komen, visualisaties die je helpen om je dromen waar te maken en veel andere thema’s.

Probeer deze gratis geleide meditatie door Michael Pilarczyk.

Visualisatie oefeningen

Er zijn ook specifieke oefeningen die je kunt doen om je voorstellingsvermogen te trainen. Neem deze 3 technieken als beginpunt en ontdek welke manier voor jou het beste werkt:

1. Visionboard

Het maken van een visionboard is een goede manier om je ideeën tot leven te brengen. Het hebben van een fysieke herinnering aan je doelen zorgt voor meer motivatie om je doelen te behalen. Een visionboard kan je ook helpen bij mentale visualisatietechnieken als een visualisatie meditatie.

Verzamel afbeeldingen (digitaal of knip ze uit een tijdschrift) en plak ze op een groot papier. Kies afbeeldingen die je aanspreken en bij je doel passen. Zo word je iedere keer dat je je visionboard ziet herinnerd aan je doelen.

2. Geleide visualisatie meditatie

De Meditation Moments app staat vol met geleide visualisatie meditaties. Een interactieve visualisatie helpt je te ontspannen en geeft je tijd om over je doelen na te denken.

Visualisatie werkt het beste als je het regelmatig doet. Probeer aan het begin van de dag een momentje voor jezelf te nemen om een geleide visualisatie meditatie te doen. Zo begin je de dag met de juiste intentie. Welke doelen wil je vandaag behalen? En waar wil je je op focussen?

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis
Start gratis trial

3. Inbeelden en beschrijven

Hoe meer detail je gebruikt bij het visualiseren, hoe meer gevoelens het oproept. Het kan zijn dat je zin hebt in een brownie, maar het maakt een wereld van verschil als je jezelf toestaat om er geobsedeerd door te zijn.

De brownie wordt veel realistischer als je een paar minuten de tijd neemt om je voor te stellen hoe het zou proeven, voelen en ruiken om nu een brownie te eten.

Creëer het beeld zo specifiek mogelijk en geef je hersenen zoveel mogelijk details over je doel. Meer details zorgt voor een betere oplossing.

Visualisatie kun je gebruiken voor verschillende doeleinden. Het kan in het begin even zoeken zijn naar welke visualisatietechniek voor jou werkt. Geef niet te snel op als je niet direct resultaat merkt. Visualisatie vraagt soms om enige oefening.



Deel artikel

MeditationMoments
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en veel ontspannende momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.


Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis