3 voordelen van mediteren tijdens je zwangerschap

3 voordelen van mediteren tijdens je zwangerschap

21 februari 2024
Bewerkt op 1 mei 2024
vrouw mediteert tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent, kun je hier enorm veel informatie over vinden op het internet en in boeken. Wat je wel en niet mag eten, hoe je moet bewegen, of je nog wel in het vliegtuig mag stappen... Maar je mentale welzijn tijdens de zwangerschap wordt nog weleens over het hoofd gezien.

Een zwangerschap kan veel stress opleveren. Volgens onderzoek ervaart twintig tot veertig procent van de zwangere vrouwen weleens stress of angst. Dit is dan ook meer dan normaal. Als aanstaande moeder wil je het natuurlijk zo goed mogelijk doen voor je baby. Maar helaas is hier geen handleiding voor. De zwangerschap is iets enorm persoonlijks. Zelfs als je al eerder zwanger bent geweest, kan de volgende zwangerschap een totaal andere ervaring zijn.

Jouw mentale welzijn tijdens de zwangerschap

Jouw mentale welzijn tijdens de zwangerschap doet ertoe. Onderzoekers van de Universiteit van Californië-Irvine ontdekten dat de emotionele toestand van een moeder zowel voor als na de geboorte invloed heeft op de ontwikkeling van haar baby. Als je als moeder tijdens de zwangerschap stress ervaart, voelt de baby dit ook.

Een ander onderzoek, dat werd gepubliceerd in Psychological Science, wees uit dat baby’s niet alleen de stress van hun moeder oppikken, maar dat deze stress ook voor fysiologische veranderingen kan zorgen. Een hoog stressniveau tijdens de zwangerschap kan leiden tot een hoge bloeddruk, wat de kans op vroegtijdige bevalling of het krijgen van een baby met een laag geboortegewicht vergroot.

3 voordelen van mediteren tijdens de zwangerschap

Het is bekend dat meditatie een natuurlijke manier is om stress te verminderen. Maar dat is niet de enige manier waarop meditatie tijdens de zwangerschap een goed idee is. Laten we kijken naar drie manieren waarop meditatie en mindfulness je kunnen helpen tijdens de zwangerschap:

1. Omgaan met veranderingen

De zwangerschap is een tijd van grote verandering – en dit kan eng zijn. Niet alleen je lichaam, maar ook je slaap, je stemming en je dagelijkse leven veranderen als je zwanger bent. En hoewel je weet dat een nieuw leven op de wereld zetten zorgt voor verandering, kan het moeilijk zijn om dit te accepteren en omarmen. Mediteren tijdens de zwangerschap helpt je bij het omarmen van verandering. Of het nu je groeiende buik is, de stemmingswisselingen, de angst die je ervaart of het feit dat de zwangerschap anders verloopt dan je misschien had gehoopt. Mindfulness leert je om het moment te nemen zoals het is, zonder oordeel en zonder te wensen dat het anders zou zijn geweest.

Een bodyscan-meditatie is een goede mindfulness oefening om je bewust te worden van de veranderingen in je lichaam. Door met je aandacht langs verschillende lichaamsdelen te gaan, word je je bewust van hoe je lichaam voelt op dat moment en hoe het verandert. Tegelijkertijd kun je een stap terugdoen om je gedachten op dit moment waar te nemen. Wat gebeurt er in je hoofd op het moment dat je waarneemt dat je lichaam verandert? Verzet je geest zich tegen de veranderingen of reageer je vanuit compassie en acceptatie?

Ervaar zelf de voordelen van zwangerschapsmeditatie

Ontdek de collectie Zwangerschap uit de Meditation Moments app en ervaar de voordelen van zwangerschapsyoga.

meditatie zwangerschap

Probeer de meditatie Bodyscan voor verbinding

2. Stressvermindering

Het is normaal om stress of angst tijdens de zwangerschap te ervaren. Het is nu eenmaal een uitdagende periode met veel veranderingen. Ervaar je stress tijdens de zwangerschap? Maak je dan vooral geen zorgen. Je wil het als aanstaande moeder natuurlijk zo goed mogelijk doen. Maar het is onmogelijk om alle stress te voorkomen. In plaats daarvan is het belangrijk om op een effectieve manier met stress om te leren gaan. En meditatie heeft bewezen hierbij te helpen. Meditatie kalmeert het zenuwstelsel. Het geeft je lichaam een seintje dat het veilig is om zich te ontspannen na een stressvolle situatie.

Je vraagt je misschien af hoe dit precies werkt. Het doel van meditatie is om meer ruimte tussen je gedachten te creëren. In deze ruimte word je je bewust van de dingen die je stress bezorgen. Op dit moment kun je gevoelens van stress en racende gedachten waarnemen. Misschien maak je je zorgen over de gezondheid van de baby of ben je bang voor een miskraam. Tijdens het mediteren ben je je simpelweg bewust van deze gedachten en gevoelens. Je probeert ze niet weg te drukken. Je zou ze zelfs kunnen visualiseren als golven, die komen en gaan. Als je dit regelmatig oefent, zul je merken dat je steeds sneller tot rust komt.

3. Verbinding met de baby

Meditatie brengt je niet alleen in verbinding met jezelf, maar ook met de baby. Stel je voor dat je, na een drukke dag, thuiskomt en in een comfortabele positie gaat zitten. Je legt je handen op je buik en neemt een paar minuten de tijd om simpelweg te zijn. Je voelt de bewegingen van je kleintje, je ademt diep in en uit, en je voelt je zorgen op een natuurlijke manier vervagen.

Ook kan meditatie helpen om beter naar je eigen lichaam te luisteren. De kans is groot dat je lichaam om andere dingen vraagt dan voor de zwangerschap. Je lichaam heeft meer eten nodig, meer slaap of meer rust. Door stil te staan bij hoe je je voelt op dit moment, kun je de signalen van je lichaam beter oppikken.

Probeer Meditation Moments Premium 7 dagen gratis
Start gratis proefperiode
Wat zijn de voordelen van mediteren tijdens je zwangerschap?
  1. Omgaan met veranderingen
  2. Stressvermindering
  3. Verbinding met de baby
Deel artikel

MeditationMoments
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en veel ontspannende momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.


Probeer Meditation Moments Premium 7 dagen gratis