Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

Zo herken je burn-out klachten | Kom weer in control!

9 maart 2022

Zo herken je burn-out klachten | Kom weer in control!

burn-out klachten

Het zal je maar overkomen. Je hebt een druk leven, ‘doet gewoon je ding’ en het volgende moment vlieg je uit de bocht. Je raakt in botsing met jezelf en belandt in een burn-out. Een burn-out ligt eerder op de loer dan je misschien denkt. Maar hoe kun je burn-out klachten bij jezelf herkennen?

Wat is een burn-out?

Burn-out‘ is een term die de laatste jaren bijna populair lijkt te zijn. Eigenlijk kun je het vrij direct vertalen naar ‘opgebrand’. Het komt erop neer dat het kaarsje van energie in je lichaam helemaal is opgebrand. De reserves van je lichaam en je geest zijn als het ware opgegaan.

Jaarlijks heeft 17% van alle Nederlanders burn-out klachten en steeds vaker komt het ook bij jongeren onder de 30 voor. Misschien niet zo gek, aangezien we leven in een maatschappij waar beter, sneller en in kortere tijd doelstellingen moeten worden gehaald. Maar dat onze maatschappij zo is ingericht, hoeft niet te betekenen dat je hieraan onderdoor moet gaan.

burn-out

De oorzaken van een burn-out

Een burn-out krijg je niet zomaar. Het gevaar van een burn-out is dat het wordt opgebouwd door blootstelling aan langdurige stress.

Dit kan bijvoorbeeld komen door werkdruk. Als je langere tijd meer uren draait dan je lichaam en geest aankunnen, vaak voor stressvolle keuzes komt te staan of geen energie meer haalt uit je werk, moet je soms tot het naadje gaan om dit werk te kunnen blijven volhouden.

Werk is echter niet de enige boosdoener van een burn-out. Persoonlijke omstandigheden kunnen er ook voor zorgen dat je over je grenzen gaat. In beide situaties zorgt de factor ‘aanhoudende stress’ ervoor dat je te veel van je lichaam en geest vraagt. Vaak zit je al midden in de situatie voordat je door hebt hoeveel stress het eigenlijk oplevert.

wat zijn affirmaties

Lees ookBurn-out voorkomen? Door deze goede gewoonten raak je niet opgebrand

Het herkennen van een burn-out

Misschien is dit nog wel het moeilijkste van een burn-out: het herkennen van de klachten. Zoals we eerder beschreven begint een burn-out met het opbouwen van stress. Iedereen is weleens moe, chagrijnig en toe aan vakantie. Shit happens, we hebben allemaal onze mindere dagen.

Maar we spreken echt over burn-out klachten als je je in een van de volgende lichamelijke of geestelijke veranderingen herkent:

  • Je bent heel vaak moe, zelfs uit de leuke activiteiten haal je geen energie meer of heb je al geen puf meer voor. Misschien is het zelfs een hele prestatie om überhaupt op een redelijk tijdstip op te kunnen staan.
  • Je slaapt onrustiger. Je bent professioneel piekeraar geworden en vooral in bed komen gedachten opzetten die je overdag vakkundig weet weg te drukken.
  • Overdag word je achtervolgd door een gejaagd gevoel.
  • Je hebt moeite om je te concentreren en onverwachte geluiden of drukte kun je niet meer goed filteren.
  • Je bent erg prikkelbaar en om het minste of geringste springen de tranen in je ogen.

In de meeste gevallen zal ook je omgeving aan je merken dat je niet meer warmloopt voor projecten of activiteiten waar je normaliter zeker voor te sparren bent.

Geef een burn-out geen kans

Hoe druk of gestrest je ook bent, jouw kaarsje hoeft niet op te branden! Het is vooral belangrijk om te weten dat je er niet alleen voor staat. Blijf daarom altijd praten over situaties die je stress opleveren.

Weet je niet precies waarom je je gestrest of moe voelt? Probeer hier dan bewust van te worden. Een manier om extra bewustwording te creëren bij jezelf is door meditatie. Doe, op het moment dat jouw hartslag omhooggaat zonder dat hier directe aanleiding is, een stapje terug en maak tijd voor meditatie.

Mediteren hoeft overigens niet alleen op een meditatiekussentje. Het kan ook door een wandeling te maken of even je ogen te sluiten bij het luisteren van rustgevende muziek.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

Plan ontspanning in

Een manier om tijd vrij te maken voor meditatie is door elke dag een uurtje ontspanning in te plannen. Hiermee voorkom je dat je weer doordendert van de ene taak naar de andere.

Daarnaast is een duidelijk ritme ook een manier om rust terug te brengen in je leven. Neem ’s ochtends tijd voor je ontbijt, neem extra tijd om je huisdier te knuffelen (dit verstaan wij ook zeker onder meditatie) en zorg ervoor dat je tussen de taken van de dag voldoende tijd hebt om geestelijk en lichamelijk op te laden.

 

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.