Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

Mediteren: oefeningen om beter te ontspannen

5 april 2022

Mediteren: oefeningen om beter te ontspannen

mediteren oefeningen

Wat zijn geschikte oefeningen om mee te mediteren en wanneer pas je ze toe? In deze blog delen we een paar basistips. Handig voor als je net begint met meditatie oefeningen én een mooi overzicht voor als je al een tijdje mediteert.

Leren mediteren 

Veel mensen denken dat meditatie als doel heeft dat je nergens meer aan denkt. Dit ligt net een beetje anders. Het idee achter meditatie oefeningen is dat je naar je gedachten kijkt, zonder dat je oordeelt over deze gedachten.

Bij meditatie oefeningen gaat het er dus om dat je je gedachten accepteert. Omdat je je er op deze manier niet meer door laat meeslepen, zal onrust plaatsmaken voor een rustiger gevoel. Dat rustige gevoel helpt je bij het loslaten van stress. Om deze reden wordt mediteren vaak aangeraden als je last hebt van stress en spanning.

Verschillende meditatie oefeningen

Zoals je misschien al weet, zijn er verschillende soorten meditatie oefeningen. Dit zijn de bekendste oefeningen die toegankelijk zijn en veel worden gebruikt:

  • Geleide meditatie: hierbij word je geleid door je ademhaling, een stem, muziek of een beeld
  • Visualisatie meditatie: een prettig beeld visualiseren voor rust of motivatie
  • Mindfulness meditatie: meditatie waarbij je focust op het moment en alle waarnemingen die je doet
  • Loopmeditatie: wandelen met volledige aandacht voor het moment en je omgeving. 
  • Slaapmeditatie: meditatie die helpt om rust te creëren voor je gaat slapen. Dit kunnen verschillende oefeningen zijn.


Mediteren: eerste oefeningen

Ben je nieuwsgierig geworden naar meditatie, maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Start dan met een eenvoudige basis. Als je regelmatig kan mediteren met eenvoudige oefeningen, kun je al heel wat bereiken qua loslaten van spanning. Je kunt dit vanzelf uitbouwen als je merkt dat het je aanspreekt. Korte meditaties die je overal kunt doen zijn erg geschikt om mee te beginnen.

mediteren oefeningen

Lees ook: Mediteren voor beginners? Deze 5 tips helpen je op weg

Mediteren bij stress: focus op je ademhaling

Bij stress gaan er vaak (te) veel gedachten door je heen. Je bent gejaagd en je piekert veel. Mediteren door middel van bepaalde oefeningen kan hier de scherpe randjes vanaf halen. Hierbij raak je de stress niet in één keer kwijt, maar kun je er wel beter mee omgaan. Door mediteren regelmatig te oefenen, zul je een aanzienlijk verschil merken.

Tijdens stress is je ademhaling vaak hoger en oppervlakkiger. Daarom raden we aan om qua mediteren oefeningen te kiezen met een focus op je ademhaling. Een oppervlakkige ademhaling kan op zichzelf namelijk ook stress versterken. Lees hier meer over verschillende ontspanningsoefeningen.

Oefeningen om onderweg of op werk te mediteren

Het fijne aan meditatieoefeningen is dat je er niet veel tijd voor hoeft uit te trekken. Je hoeft er ook niet altijd thuis voor te zijn. Sterker nog, je kunt heel goed mediteren op je werk of bijvoorbeeld in de trein. Deze oefeningen kun je overal doen:

Je hoeft dus niet op een kussentje in het Himalaya-gebergte te gaan zitten (al helpt het voor de liefhebbers misschien om dat landschap te visualiseren).

Een korte meditatieoefening kan je ook helpen om je mentaal op te laden voordat je aan het werk gaat. Maar je kunt het ook gebruiken om jezelf uit een stresssituatie te halen.

Stel dat je tijdens je werk een mail ontvangt van een moeilijke collega. Op zo’n moment kun je de mail direct openen, mét de nodige spanning. Een andere manier om de mail te lezen is om een paar keer diep in en uit te ademen en het bericht rustig te openen. In de laatste situatie zul je rustiger reageren na het lezen van de mail. En dat is eigenlijk al een heel korte meditatie oefening.

Mediteren oefeningen om beter te slapen

Veel mensen komen van tijd tot tijd lastig in slaap. Op zo’n moment heb je waarschijnlijk weinig aan het ouderwetse schaapjes tellen. Gelukkig zijn er een paar eenvoudige meditatie oefeningen die veel beter werken. Een speciale slaapmeditatie kan bijvoorbeeld erg effectief zijn.

Een andere meditatie oefening voor je gaat slapen is het visualiseren van een plek waar je helemaal tot rust komt. Wie dit niet zo vaak doet (of wie van nature wat minder dromerig is) moet dit even oefenen. Als het je lukt, kun je hier rustig mee indommelen.

Er zijn verschillende meditatie- en ademhalingsoefeningen die helpen om beter te slapen. We raden aan om gewoon eens te proberen wat je het meest aanspreekt.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

Oefeningen voor kinderen

Niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen kan mediteren heel fijn zijn. Met name kinderen die gevoelig zijn voor prikkels en piekeren kunnen er baat bij hebben.

Mediteren voor kinderen bestaat vrijwel altijd uit korte, ontspannende oefeningen. Geleide kindermeditaties kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een kort luisterverhaal. Zo’n meditatie kan nét een extra steuntje zijn om tot rust te komen. 

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.