Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

Hoe kun je vaker positief denken?

21 maart 2022

Hoe kun je vaker positief denken?

positief denken

Positief denken lijkt soms een hele opgave. Zeker in stressvolle periodes. Toch heb je meer invloed op je gedachten dan je misschien denkt. Leren om positief te denken lukt niet van de ene op de andere dag. Wél zijn er handvaten om beter om te gaan met piekeren. Wist je bijvoorbeeld dat het belangrijk is om negatieve gedachten toch de ruimte te geven? En dat je effectief met jezelf in gesprek kunt gaan? In dit artikel lees je welke stappen je zelf kunt zetten.

Geef negatieve gedachten de ruimte

Negatieve gedachten de ruimte geven om positiever te denken: dat klinkt tegenstrijdig. Toch is het in een bepaald opzicht belangrijk. Door negatieve gedachten weg te blijven duwen, komen ze des te harder terug.

Herken je dit? Probeer je negatieve gedachten dan wél toe te laten. In zekere mate horen ze bij het leven. Soms kun je juist door negatieve gedachten toe te laten, concluderen dat een bepaald ‘probleem’ eigenlijk wel meevalt.

Negatieve gedachten en angst

Als negatieve gedachten heftig en overheersend zijn, kun je je hier angstig door gaan voelen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren tijdens een depressie of een burn-out. Tijdens een depressie of burn-out heb je vaker dan gemiddeld negatieve gedachten, die makkelijk omslaan in angst. Meditatie kan hierbij helpen om de stress wat te verlagen. Daarnaast kan het goed zijn om met iemand (die hiervoor opgeleid is) over je angsten te praten.

2 manieren voor positief denken

‘Schrijf het van je af’ hoor je weleens. Veel mensen willen dit wel, maar voelen er niet veel voor om een dagboek bij te houden. Gelukkig kan ‘van je af schrijven’ ook op een andere manier dan bladzijden volschrijven. Hieronder geven we twee tips.

Maak een lijstje met wat er goed gaat

Soms heb je een extra zetje nodig om positief te denken. Schrijf daarom regelmatig op een lijstje wat er allemaal goed gaat. Dat lijkt soms een hele opgave. We geven je vast een zetje:

  • Grote en kleine (persoonlijke) overwinningen.
  • Fijne herinneringen
  • Dingen waar je zin in hebt
  • Complimenten die je hebt gekregen

Maak een brievenbus voor al je zorgen

Negatieve gedachten zorgen helaas makkelijk voor een vol hoofd. Het kan soms helpen om ze letterlijk en figuurlijk weg te gooien. Maak bijvoorbeeld een brievenbus van een schoenendoos. Schrijf vervolgens jouw negatieve gedachten, wanneer ze opkomen, kort op een briefje.

Door een negatieve gedachte op te schrijven laat je hem toe. Je accepteert hem. Vouw daarna je briefje op en gooi hem in je brievenbus. Op deze manier doe je er fysiek afstand van! Je kunt de negatieve gedachten natuurlijk ook gewoon in de prullenbak gooien. De belangrijkste gedachte achter deze tip is dat een negatieve gedachte ook echt makkelijker verdwijnt als je ‘m fysiek weggooit. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit bij veel mensen werkt!

krachtige affirmaties

Hoe helpt cognitieve herstructurering?

Misschien heb je weleens gehoord van cognitieve herstructurering. Het is een begrip uit de psychotherapie. Met cognitieve herstructurering leer je om te gaan met negatief denken en dit om te zetten naar positief denken. Het werkt als volgt:

  • Welk voorval heeft de negatieve gedachte veroorzaakt?
  • Wat was het allereerste waar je aan dacht door het voorval?
  • Wat voelde je toen de negatieve gedachte ontstond?
  • Is er een andere manier om over de gebeurtenis na te denken?

Een voorbeeld: op een dag dat alles al tegenzit, vraagt de leidinggevende van je werk of jullie binnenkort in gesprek kunnen over jouw werkwijze. De manier waarop de manager dit aan je vraagt, zorgt meteen voor alarmerende gedachten:

  • Ik doe mijn werk slecht
  • Er is iets mis met mijn werkwijze
  • Mijn collega’s zijn niet blij met mij
  • Ik zal veel kritiek krijgen

Je hebt geen prettige dag meer door zulke gedachten. Probeer op zo’n moment met jezelf in gesprek te gaan door vragen te stellen als:

  • Waarom ben ik zo bang voor dit gesprek?
  • Wat is het ergste dat er kan gebeuren? En is dat echt zo erg?
  • Kan ik me op dit gesprek voorbereiden?
  • Kan ik een andere gedachte formuleren in plaats van: ik doe mijn werk slecht? (denk bijvoorbeeld aan: wat kan ik verbeteren?)

Cognitieve herstructurering vraagt wat oefening: probeer het regelmatig te doen. Het is een effectieve manier om positiever te denken.

Positief denken: deel doelen en taken op

De lat erg hoog leggen voor jezelf maakt positief denken moeilijk. De kans is groot dat je niet (snel) zal voldoen aan je eigen verwachtingen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je leefstijl drastisch veranderen omdat je wil afvallen
  • Snel promoveren op je nieuwe werk
  • In een paar weken een boek schrijven
  • Je hele huis opruimen

Als je een grote taak of ambitie binnen no-time wil waarmaken, is de kans groot dat je teleurgesteld wordt. Dit kan zorgen voor een stroom aan negatieve gedachten, zoals:

  • Ik kan dit niet
  • Het is me wéér niet gelukt

Deel lastige doelen altijd op in stukjes. Elke kleine overwinning helpt bij positief denken. En dat positieve denken helpt vervolgens bij het bereiken van je doel!

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

Positief denken in een negatieve situatie

Iedereen kent het wel: de dagen dat je boos bent over iets en dat je voor jezelf op moet komen. Waarschijnlijk zijn dat niet je fijnste dagen. Toch kun je uit deze ‘pittige’ dagen belangrijke positieve gedachten halen, zoals:

  • Dit was niet leuk, maar ik heb het best goed geregeld.
  • Ik kan meer dan ik denk.
  • Ik kan goed voor mezelf opkomen
  • Ik heb hier veel van geleerd

Met een beetje geluk kunnen deze positieve gedachten je helpen om meteen ook andere zaken aan te pakken.

Hoe helpen affirmaties bij positief denken?

Affirmaties zijn korte zinnen met een positieve boodschap. Je kunt ze hardop uitspreken, of alleen in gedachten. Het bekendste voorbeeld is dat veel mensen ‘Kom op, je kan het!’ tegen zichzelf zeggen.

Er zijn ook andere affirmaties die je helpen bij positief denken. Bijvoorbeeld:

  • Ik heb de regie over mijn leven
  • Ik hoef niets te doen wat ik niet wil
  • Ik ben veilig
  • Ik maak mijn eigen keuzes
  • Ik kan meer bereiken dan ik denk

Je gedachten bepalen voor een groot deel hoe je je voelt en hoe je handelt. Dit is waarom positieve affirmaties helpen bij positief denken!

 

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.