3 meditatie houdingen – welke past het beste bij jou?

28 juni 2021

Een typisch beeld van mediteren is misschien wel dat je urenlang in stilte op je meditatiekussentje zit. Maar niets is minder waar. Mediteren kun je altijd en overal doen en er is zeker geen one-size-fits-all. Deze 3 meditatie houdingen zijn het waard om eens te proberen. Ontdek welke het beste bij jou past! 

 

#1 Zittende meditatie houdingen

Kleermakerszit op een meditatiekussen

Er zijn verschillende variaties om op een meditatiekussentje of ander stevig kussen te zitten. Je kunt zitten zoals je dat misschien wel kent van de yoga, met gekruiste benen op de grond. Bij de officiële lotushouding raken je knieën wel contact met de grond of de mat en liggen je voeten in je liezen. Je kunt op deze manier ook in kleermakerszit zitten, waarbij je knieën de grond niet raken. 

Zittend op je knieën mediteren

Een andere fijne houding op een meditatiekussentje is zittend op je knieën. Dit is vooral fijn als je niet lekker zit met je benen gekruist. Gebruik hiervoor een meditatiekussentje of ander stevig kussen. Leg deze op de grond en ga vervolgens op je knieën zitten, waarbij je billen het kussen raken. Zo geef je je knieën wat meer rust.  

Zittend op een stoel mediteren

Als je last hebt van je knieën of liever een steun in je rug wilt hebben, kan het fijn zijn om een stoel te gebruiken bij het mediteren. Ga hiervoor goed rechtop zitten, met je rug recht en het liefst met je voeten op de grond zodat je contact maakt met de aarde. Je kunt de rugleuning gebruiken als steun, maar zorg ervoor dat je niet in de stoel gaat ‘hangen’. Blijf dus wel mooi rechtop zitten, met je bekken iets naar voren. Het kan helpen om te visualiseren dat er een onzichtbare kabel aan je vast zit die je hoofd omhooghoudt. 

 

#2 Liggende meditatie houdingen

Liggend op een yogamatje mediteren

Liggend mediteren kan ook heel fijn zijn, bijvoorbeeld als je een body scan doet. Op een yogamatje liggen zorgt ervoor dat je nog wel alert blijft en minder snel geneigd bent om in slaap te vallen. Je kunt hierbij een kussentje onder je knieën plaatsen, zodat je been- en rugspieren beter kunnen ontspannen. Je kunt eventueel een dekentje over jezelf heen leggen als het wat kouder is op de grond. 

Liggend op bed mediteren

Doe je graag een meditatie in de ochtend of ’s avonds voor het slapen? Dan kun je prima liggend in bed mediteren. ’s Avonds is het fijn om je al klaargemaakt te hebben voor de nacht (gedoucht, tandengepoetst, pyjama aan) zodat het niet erg is als je tijdens de meditatie in slaap valt. ’s Ochtends is het juist minder fijn om in slaap te vallen; dan kun je beter rechtop zitten in bed, zodat je niet snel in slaap sukkelt. 

#3 Loopmeditatie

In de natuur mediteren 

Mediteren hoef je echt niet altijd binnen en in stilte te doen. Dit mag ook in beweging, lekker buiten in de natuur! Een wandelmeditatie is een fijne manier om je hoofd helemaal tot rust te brengen. Maak bijvoorbeeld een kortere wandeling bij jou in het park of een langere wandeling in het bos of op het strand. Laat je gebruikelijke tempo iets zakken en focus je bewust op je ademhaling. 

Of zet een fijne geleide meditatie uit de Meditation Moments app aan. Zo wordt lopend mediteren nog makkelijker. Het enige wat je hoeft te doen is je oortjes in, een koptelefoon op en genieten van de natuur. 

Wat zijn de beste meditatie houdingen?

De beste meditatie houding? Die is er niet. Dit is voor iedereen namelijk weer anders. Het belangrijkste is dat je je rug recht houdt, met een kleine natuurlijke holling in de onderrug. Zo kan de energie goed door je ruggengraat stromen. Je kunt op deze manier ontspannen en toch alert mediteren. Probeer er daarnaast voor te zorgen dat je knieën bij een zittende meditatie houding lager dan je bekken zijn, omdat je benen anders kunnen gaan tintelen. En dat kan je weer afleiden van het mediteren! 

Blog delen:
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.