Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

Wat is body stress release?

21 maart 2022

Wat is body stress release?

body stress release

Als je stress ondervindt, kan zich dat uiten in lichamelijke klachten. Deze klachten ontstaan omdat stress te lang aanhoudt (overbelasting). Je lichaam kan zich dan niet meer aanpassen en de spanning zet zich vast in bepaalde spieren. Een body stress release behandeling richt zich op het ontspannen van deze spieren. Kortom: de behandeling helpt je lichaam om opgebouwde stress los te laten. In deze blog lees je wat body stress release inhoudt en hoe het precies werkt.

Reacties van je lichaam op stress en pijn

Spanning op zichzelf heeft een functie. Het zorgt ervoor dat je alert en actief kan reageren in lastige situaties. Bij het wegvallen van de spannende situatie, ontspant je lichaam zich weer.

Wanneer je echter langdurig stress symptomen ervaart, kan je lichaam zich niet meer aanpassen. De stress bouwt zich dan op in bepaalde spieren, die daardoor gespannen blijven. Op deze spierspanning kan je zelf geen invloed uitoefenen: je autonome zenuwstelsel is hier verantwoordelijk voor.

Je kunt je autonome zenuwstelsel wel in balans brengen door bijvoorbeeld meditatie oefeningen. Toch is dit niet altijd genoeg om spierspanning in de diepere lagen van je spieren te bereiken. En dát is waar body stress release bij kan helpen. Daarnaast is het een effectieve aanvullende behandeling bij blessures en overbelasting.

Wat is body stress release?

Bij een body stress release behandeling wordt eerst opgespoord waar in jouw lichaam de spierspanning zit. Spierspanning wordt namelijk opgeslagen in bepaalde patronen. Dit is zichtbaar door reflexen die je lichaam geeft. Zulke reflexen worden het ‘bio feedback mechanisme’ genoemd.

De reflexen zijn duidelijk herkenbaar: de body stress release practioner weet precies welke release je nodig hebt en in welke richting deze moet worden uitgevoerd.

De behandeling bestaat uit het geven van kleine impulsen met de handen, vingers of duimen. Dit moet gebeuren op de juiste plaats en in de juiste richting. Het is dus geen massage, maar er worden signalen gegeven zodat je lichaam spanning loslaat. Op het moment dat je lichaam de spanning loslaat, kan het zichzelf weer herstellen.

body stress release

Hoe gaat een body stress release behandeling in zijn werk?

Voorafgaand aan een body stress release behandeling heb je eerst een intakegesprek met de practioner. Tijdens dit gesprek zal hij of zij met jou bespreken:

  • Wat je klachten zijn
  • Welke medische voorgeschiedenis je hebt
  • Of je blessures hebt
  • Welke stressvolle periodes je recent en vroeger hebt ondervonden

De BSR practioner zal vervolgens met je bespreken wat de samenhang is tussen jouw klachten en de opgebouwde spanning in je lichaam. Er wordt ook besproken wel effect je van de behandeling kan verwachten. Gewoonlijk krijg je meteen na de intake al de eerste body stress release behandeling. Kort daaropvolgend krijg je nog twee behandelingen.

De behandeling zelf

Een BSR behandeling vindt plaats op een speciale, kantelbare behandelbank. Je neemt plaats op het voetenbankje en vervolgens wordt de bank in de voor jou juiste positie gekanteld. De behandeling is pijnloos en je houdt je kleding en schoenen aan. Terwijl je op de behandelbank ligt, geeft de behandelaar impulsen (manueel) op de juiste plaats op je lichaam. Door deze impulsen zal je lichaam de spierspanning langzaam loslaten.

Bij welke klachten helpt body stress release?

Hierboven noemden we vooral stress als oorzaak van spierspanning in je lichaam. Spierspanning in diepere lagen van je spieren kan ook andere oorzaken hebben, zoals:

  • Lichamelijke overbelasting: blessure, ongeluk, verkeerde werkhouding
  • Heftige emoties: verdriet, boosheid of shock (hangt ook vaak samen met stress)
  • Overgevoeligheid voor schadelijke stoffen waar je mee in aanraking komt.

Als je door bovenstaande oorzaken spierspanning opbouwt, kun je dit herkennen aan onder meer de volgende klachten:

  • Hoofdpijn, oorsuizen of migraine
  • Pijn in je rug – nek of schouders
  • Onrustige benen
  • Maag – en darmklachten
  • Blaasproblemen
  • Pijn in je heupen, benen en billen
  • Allergische reacties
  • Pijnlijke knieën en enkels
  • Zwangerschapsklachten
  • Veel huilen door stress (baby’s)

Bij deze klachten kan body stress release (BSR) het lichaam helpen herstellen.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

De resultaten van body stress release

Het effect na een behandeling kan verschillen van persoon tot persoon. De klachten zullen vrijwel altijd aanzienlijk afnemen of zelfs volledig verdwijnen. Na de behandeling zijn bijvoorbeeld deze effecten merkbaar:

  • Pijnverlichting (soms direct na de behandeling)
  • Soepele spieren
  • Je organen zijn actiever
  • Een gevoel van warmte of koude
  • Een opgelucht gevoel
  • Meer energie

Soms kan oude pijn kortdurend terugkeren na BSR behandelingen. Dit kan geen kwaad en gaat vanzelf over.

body stress release

Body stress release is geschikt voor elke leeftijd

Een BSR behandeling is niet pijnlijk of heftig. Je houdt je kleding aan en er zijn geen vervelende bijwerkingen. Body stress release werkt daarom voor elke leeftijd: van baby’s tot ouderen. Zo kunnen baby’s die langdurig huilen of vrouwen met bepaalde zwangerschapsklachten, ook baat hebben bij body stress release behandelingen.

Wat kun je zelf doen om te ontspannen?

BSR behandelingen zijn altijd een aanvulling op andere (vaak medische) behandelingen. Veel volwassenen en kinderen knappen er erg door op. Elke situatie is anders. Daarom krijg je na een behandeling persoonlijk advies wat je het beste kan doen en laten na een BSR sessie. Belangrijk is wel dat je mentale en fysieke overbelasting probeert te vermijden. Er zal zich anders opnieuw spanning opbouwen in je spieren. Ondersteun de behandeling bijvoorbeeld door:

  • Milde lichamelijke inspanning zoals wandelen of fietsen
  • Meditatie oefeningen
  • Ontspanningsoefeningen
  • Het beperken van overmatig sporten en langdurige stress

Body stress release ademhalingsoefening

Tot slot geven we een ademhalingsoefening om zelf aan de slag te gaan met body stress release. Je kunt hiermee de behandelingen die je krijgt ondersteunen, of gewoon lekker ontspannen. De ademhalingsoefening werkt als volgt:

  • Focus op een gebied in je lijf
  • Adem in en span de spieren aan in het gebied waar je op focust
  • Hou je adem vast en de spieren aangespannen
  • Adem uit en ontspan je spieren

Je kunt deze oefening een aantal keer opnieuw doen, terwijl je telkens andere spieren aanspant en ontspant. Daarna kan je lichaam zich volledig ontspannen. Het ook een erg geschikte oefening voor je gaat slapen.

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.