Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

"Ik kan niet (goed) slapen"

Zo los je jouw slaapproblemen op

“Ik kan niet slapen”: Door alle prikkels die we dagelijks te verwerken krijgen is een goede nachtrust soms ver te zoeken. Dit heeft een grote impact op ons lijf en leven: Het zorgt ervoor dat we minder alert, positief en uitgerust zijn. Heb jij last van slaapproblemen en ben je op zoek naar tips om beter te slapen? Wij hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet. 

"Ik kan niet slapen…"
Dít is wat je ertegen kunt doen

Creëer een fijne slaapruimte
Beter slapen doe je met de juiste omgevingstemperatuur in je slaapkamer. Zorg ervoor dat je het niet te koud, maar zeker ook niet te warm hebt. Lig je te zweten in bed? Zet dan een raampje open (ja, ook in de winter). Dit zorgt voor genoeg frisse lucht en de juiste slaapkamertemperatuur. Laat de verwarming in de slaapkamer liever uit. Zorg daarnaast voor een lekker schoon bed, een fijn matras en een goed kussen. Maak het zo comfortabel mogelijk. Dan is de kans groter dat je goed in slaap valt.

Bereid je voor op de nacht
Wat je doet voordat je in bed gaat liggen heeft veel invloed op hoe je slaapt. Maak een avondritueel die je elke avond kunt uitvoeren. Zodra je aan je ritueel begint, bereidt je lichaam zich langzaam voor op de nacht en word je steeds een stukje meer ontspannen. Ga in bad, lees een boek of luister bijvoorbeeld naar rustgevende muziek of doe een slaapmeditatie

Kan je niet slapen? Blijf vooral rustig
We hebben allemaal weleens meegemaakt dat we heel graag wilden slapen, maar dat het gewoon niet lukte. Dit is extra vervelend als je de volgende dag een belangrijke afspraak of belangrijk tentamen hebt. Niet gek dus dat de zoekterm ‘ik kan niet slapen’ elke nacht wel een paar keer wordt ingetypt in Google. 

Probeer als dit gebeurt vooral rustig te blijven. Raak niet in paniek en ga niet stressen, dan maakt je lichaam namelijk cortisol aan en blijf je juist wakker en alert. En dat wil je niet! Probeer dus niet te denken aan dat je niet kan slapen en doe vooral niet hard je best om in slaap te vallen. Accepteer in plaats daarvan dat je nog wakker bent en blijf rustig. Je zult zien dat je dan sneller in slaap valt dan als je in paniek raakt en wanhopig schaapjes gaat tellen. Zet bijvoorbeeld rustgevende muziek aan waarmee je je gedachten tot bedaren en je lichaam tot rust brengt.

burn-out herstel

Beter slapen? zet een slaapmediatie aan.

Heb jij last van slaapproblemen en wil je beter slapen? Blijf je vaak nog uren piekeren als je eindelijk in bed ligt? Word je geregeld ’s nachts wakker? Maak van slaapmeditatie een onderdeel van je avondroutine! Doe om 9 uur alle schermen (laptop, mobiel, televisie) uit en neem de tijd om te reflecteren op je dag. En neem vlak voordat je gaat slapen de tijd om een fijne meditatie te doen. Dit kan op een yogakussentje, fijne stoel of liggend in bed.

De laatste manier is misschien wel het fijnst, omdat je daarna direct kunt gaan slapen. Maar kijk wat voor jou het prettigst voelt! Een slaapmeditatie zal je helpen om beter en dieper te slapen. Doordat je je lichaam volledig (zowel fysiek als mentaal) tot rust brengt, zet je alle prikkels van de dag opzij en ga je ontspannen de nacht in. Elke vezel in je lichaam komt tot rust. Je ligt minder lang wakker en valt sneller in slaap.

Luister deze gratis slaapmeditatie

Luister onderstaande geleide slaapmeditatie. Dit is een preview van een slaapmeditatie uit onze Meditation Moments app.

Ervaringen met de Meditation Moments app

Dankjewel voor alles wat jullie mij brengen!

5/5

“Zo blij met deze app en de ontwikkelingen die jullie toevoegen.
Angels are here vindt ik magisch om naar te luisteren daar val ik zo graag mee in slaap.Tibatal girl is ook prachtig en zo nog vele andere meditaties waarbij de muziek gebruikt wordt.De affirmaties zijn ook fijn. Ik slaap beter, concentreer mij beter, ben dankbaar dat ik jullie heb leren kennen.”
 ❤️🙏🏻😘🎼🎗liefs Monique

Kanjer🙏🏽

5/5

“Wauw! Sinds ik de meditatie probeer merk ik aan mezelf dat ik echt tot rust komt, heerlijk is dat. Ik heb sinds kort ook lid en wat fijn dat er ook voor kinderen de meditatie is, mijn zoontje van bijna 4 sliep heerlijk door.”
Bedankt!! ❤️

Bijzonder rustgevend

5/5

“Een fijne app met voor mij zeer rustgevende meditatie sessies, die mij heel goed helpen om makkelijker te kunnen relaxen, waardoor mijn kwaliteit van slapen erg is verbeterd! Super bedankt Michael, Cindy en de rest van jullie team voor wat de app voor mij betekent, zeker na de moeilijke tijd die ik heb beleefd en nog heb na het overlijden van twee zeer bijzondere dierbare mensen! De mooie muziek en de meditaties geven zoveel meer rust in mijn hoofd, dankjewel!!!”

Eindelijk weer goede nachtrust!

5/5

“Ik heb deze app gedownload toen Corona begon en ik daardoor niet meer naar yoga kon. Thuis alleen yoga doen lukte niet goed, ik was veel te snel afgeleid. Op YouTube vond ik meditaties en de stem van Michael raakte me meteen waarna ik de app gekocht heb. Deze app heeft er voor gezorgd dat ik waar en wanneer ik maar wil een rust moment kan pakken. Doordat ik overdag meer rust ervaar slaap ik veel beter.Toen m’n puber slecht ging slapen en alsmaar lag te piekeren ben ik een paar keer bij haar gaan zitten met een meditatie aan. Inmiddels gebruikt ze vrijwel elke avond zelf de app en piekert ze (ook overdag) veel minder. Ik ben dankbaar dat de app mij meer rust gebracht heeft. Maar nog mooier vind ik dat mijn dochter zoveel bewuster en rustiger is.”

Ge-wel-dig!

5/5

“Ik heb lang gewacht met het schrijven van een recensie, omdat ik niet zo goed wist wat ik moest typen. Ondertussen ben ik er achter. Ik heb al langere tijd last van angst en paniekaanvallen en ben hard bezig om hier van af te komen. Ik strijd als het ware iedere dag tegen mijn negatieve gedachten. Als ik even moe ben, slecht in mijn vel zit, gestrest ben, angstig ben, opgejaagd ben, enz, enz. dan is ‘Meditation Moments’ de app, die ik aanzet, oordopjes in, mezelf even afzonderen en tot rust komen. Na zo’n ontspannen sessie ben ik weer helemaal terug bij de rust in mijzelf en kan ik er weer tegen aan. Ik geloof weer in mijzelf en krijg weer meer zelfvertrouwen in mijzelf Deze app is gewoon perfect! Ik kan er niets anders van maken! Het geeft mij gewoon het gevoel dat ik er toe doe, en laat mij weer geloven in al het goede van het leven. Overigens gebruik ik de app ook iedere nacht om in slaap te komen, in één woord, Heerlijk! De stem van Michael Pilarczyk is ook gewoonweg zo rustgevend.

Namasté!🙏

Ontwaken en in slaap vallen met rust in je hoofd

5/5

“Op zoek naar rust voor lichaam en geest? ik gebruik de app sinds 2 maanden en ben zeer tevreden! Door gebruik van de app slaap ik veel rustiger en dieper. De ademhalingsoefeningen zorgen voor meer ontspanning van het lichaam waardoor ik minder fysieke klachten (i.v.m. stress) ervaar. Daarnaast bevat de app veel features ter inspiratie en bevordering van je levensgeluk (klinkt wat zweverig, maar is het zeker niet). Normaal koop ik geen apps maar ben blij dat ik het dit keer wel heb gedaan :)”

Gratis probeerversie beter slapen App

Wil je beter slapen en beginnen met een slaapmeditatie? In Meditation Moments staan slaapmeditaties van 3, 7, 10, 15 minuten en lange meditaties van 20 en 30 minuten. Verdiep je in de wereld van de meditatie. Heb je weinig tijd? Begin dan met een korte meditatie van een paar minuten. Uiteindelijk vind je het misschien heerlijk om wat langer te mediteren. Bereid je voor op de nacht en word uitgerust wakker.

Je kan deze app gratis downloaden. Dan heb je toegang tot de probeerversie van onze app, met:

Voor deze gratis probeerversie hoef je geen betaalgegevens in te vullen. Luister en probeer gewoon of je de slaapmeditaties en de muziek fijn vindt. Wanneer het bevalt kan je daarna kiezen voor een premium abonnement, of je kan ook alleen gebruik blijven maken van de gratis versie.

Geen medicatie maar meditatie

Een podcast met Duco Kanij, zorgondernemer.
Hij legt in deze podcast uit waarom meditatie zo goed helpt om beter te slapen en wat het met je lichaam doet. We praten over de positieve effecten van meditatie op neurotransmitters en slaapproblemen.