Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

Rust in je hoofd voor het slapen? 8 tips om ’s avonds te mediteren

18 augustus 2022

Rust in je hoofd voor het slapen? 8 tips om ’s avonds te mediteren

rust in je hoofd voor het slapen

Meditatie is een fijne manier om je lichaam en geest tot rust te brengen, volledig te ontprikkelen en je voor te bereiden op de nacht. Veel gebruikers van de Meditation Moments app ervaren dat hun nachtrust verbetert als ze mediteren in de avond. Daarom hebben wij meer dan 7597 gebruikers gevraagd naar hun beste tips om te mediteren voor het slapen. In dit artikel lees je de top 8!

1. Kies een vast meditatiemoment

Hoe meer iets een gewoonte wordt, hoe minder moeite het je kost. Zo werkt het ook met meditatie. In het begin moet je jezelf er misschien nog aan herinneren, maar na verloop van tijd zul je merken dat het bijna vanzelf gaat. Wil je dus vaker mediteren? Kies dan een vast moment om een avondmeditatie te doen, bijvoorbeeld direct na het avondeten of vlak voor het slapen. Je kunt hier een meditatieherinnering in de Meditation Moments app voor instellen of simpelweg een wekker aanzetten op je mobiel.

2. Begin met muziek en breid uit naar meditaties 

Voelt een meditatie nog als een te hoge drempel? Begin dan met het luisteren naar muziek. Je hoeft hier niet speciaal voor te gaan zitten (mag wel), maar je kunt dit prima doen tijdens het poetsen van je tanden, het schoonmaken van je gezicht of tijdens een ander onderdeel van je avondroutine. Als je voelt dat het luisteren van muziek op deze manier een vast momentje is geworden, kun je de muziek vervangen door een meditatie.

3. Bouw de meditatielengte uit

Ook de meditatielengte is iets wat je gemakkelijk kunt uitbouwen. Je hoeft niet direct een uur te mediteren om hier de positieve effecten van te ervaren. Elke dag een paar minuten kunnen al een groot verschil maken! Begin daarom met een korte meditatie van bijvoorbeeld 3 minuten voordat je gaat slapen en bouw dit langzaam uit. Omdat het slechts 3 minuten zijn, is de drempel niet zo hoog om te mediteren.

4. Luister muziek voor (en tijdens) het slapen

De muziek in de Meditation Moments app stopt vanzelf. Je kunt dus een fijn nummer uitzoeken en aanzetten als je in bed ligt om te gaan slapen. De track Deep relaxation is hier bijvoorbeeld heel fijn voor! Zorg ervoor dat je al helemaal klaar bent voor de nacht (tanden gepoetst, pyjama aan etc.) zodat je gewoon lekker in slaap kunt vallen en niet meer uit bed hoeft.

5. Luister naar binaural beats als je niet kunt slapen 

Binaural beats zijn speciale tonen die synchroniseren met je hersengolven en zo een staat van diepe ontspanning, focus of slaap kunnen bereiken. Vooral binaural beats die trillen op delta-frequenties (0-4 hertz) kunnen zorgen voor diepe ontspanning. En dat kan heel fijn zijn als je ’s nachts niet kunt slapen! Pak op dat moment je oordopjes of koptelefoon erbij en zet een fijne track op. Neem de tijd, het kan zo’n 15 tot 20 minuten duren voordat binaural beats het gewenste effect hebben. Laat de muziek dus gewoon lekker doorspelen. Ook de binaural beats eindigen namelijk vanzelf na een uur (waarin je hopelijk lekker in slaap bent gevallen).

Lees je vaak nog in bed? Ook dan is het fijn om binaural beats op delta-frequenties aan te zetten, zodat je hier al heerlijk rustig van wordt.

6. Leg draadloze oordopjes op je nachtkastje

Een andere tip van Meditation Moments-gebruikers: leg standaard een setje oordopjes op je nachtkastje. Zo kun je gemakkelijk een meditatie volgen voordat je gaat slapen. Maar ook als je ’s nachts wakker wordt en schaapjes aan het tellen bent, doe je zo sneller een meditatie zonder je partner wakker te maken. Zorg ervoor dat dit fijne draadloze oordopjes zijn waar je ook lekker mee kunt slapen – heel belangrijk! 

Tip: download van tevoren een fijne meditatie (of meerdere) zodat je deze offline kunt beluisteren. Zo kan je mobiel gewoon op vliegtuigstand blijven staan en krijg je geen meldingen van berichtjes.

7. Mediteer samen met je partner

Heb je een partner? Dan kan het heel fijn zijn om samen te mediteren voor het slapen. Zo houd je elkaar verantwoordelijk (een extra stok achter de deur). Zet bijvoorbeeld een dankbaarheidsmeditatie aan als jullie in bed liggen en bespreek vervolgens samen waar jullie die dag dankbaar voor zijn. Dit is een hele fijne manier om de dag af te sluiten. Natuurlijk kan dit ook samen met je kind(eren).

8. Maak van meditatie een selfcaremoment 

Rust in je hoofd voor het slapen? Maak van je meditatiemomentje een moment van selfcare. Tijd voor jezelf, elke avond weer! Ga bijvoorbeeld in bad met wat etherische oliën en zet een fijne meditatie aan op de achtergrond. Zo maak je er een klein ritueel van. Of speel affirmaties af als je in de badkamer bezig bent met je avondritueel, zodat je tijdens het douchen, tandenpoetsen of omkleden de affirmaties in gedachten (of hardop) kunt herhalen. Ook kinderen vinden zulke kleine rituelen vaak heel prettig.

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.