Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

Zo gebruik je meditatie voor meer positieve energie

21 augustus 2022

Zo gebruik je meditatie voor meer positieve energie

De beste manier voor meer positieve energie in je leven, is door het zelf te belichamen. Positief spreken, positief denken en positief handelen. Natuurlijk klinkt dit makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe zorg je ervoor dat je positief blijft, ondanks alles wat het leven je toewerpt?

De wet van de aantrekkingskracht

Positieve energie aantrekken heeft veel te maken met de wet van de aantrekkingskracht. Deze wet behoort tot de 12 universele wetten en gaat uit van het principe dat gelijken elkaar aantrekken. Je trekt dus meer aan van dat wat je denkt en voelt. Positiviteit trekt meer positiviteit aan. Maar negativiteit trekt ook meer negativiteit aan. De beste manier om meer positiviteit in je leven te creëren, is dus door zelf positieve energie uit te stralen.

Het idee dat we aantrekken wat we uitstralen is niet nieuw. Deze gedachte bestaat al sinds de oudheid en het was Boeddha die het idee voor het eerst aan de wereld introduceerde.

Hoe creëer je meer positieve energie in je leven?

De wet van de aantrekkingskracht gebruiken om meer positieve energie te creëren, kan simpel klinken. Toch vraagt het wel om aandacht, een doel en een bepaalde mate van overgave.

Gelijken trekken elkaar aan, zelfs als je je hier niet bewust van bent. We trekken altijd positiviteit of negativiteit aan op basis van de energie die we uitstralen. Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van je energie. Dit is waar meditatie ons bij kan helpen.

Meditatie om positieve energie te creëren

Je kunt jezelf het beste vergelijken met een magneet: je trekt aan wat er in je hoofd afspeelt. Meditatie helpt je om bewust te worden van je gedachten. Je kunt negatieve gedachten loslaten en positieve gedachten oproepen.

Maak je geen zorgen, als je een keer een negatieve gedachte hebt trek je niet gelijk negativiteit aan. Maar is het je weleens opgevallen dat wanneer je je verslaapt, je daarna humeurig bent en het lijkt of alles tegenzit? Terwijl je, als je juist uitgerust wakker wordt, de tijd neemt om een ochtendwandeling te maken en ziet hoe mooi de bomen om je heen zijn?

Er zijn altijd dingen om je zorgen over te maken. Meditatie helpt je om je minder te focussen op de dingen die fout gaan, maar je focus te richten op dat wat goed gaat. Of op de manieren waarop je je leven kunt verbeteren.

Positieve stemming door meditatie

Positieve energie creëren met meditatie werkt niet alleen op een energetisch level, maar ook op lichamelijk niveau. Meditatie brengt je in het hier en nu, verlicht stress en bevordert een andere kijk op het leven. Hierdoor maak je meer serotonine (beter bekend als het gelukshormoon) aan, waardoor je stemming zal verbeteren.

Een goede stemming maakt het makkelijker om positief te spreken, denken en handelen. En als we dit doen, trekken we meer positieve energie aan in ons leven.

Een onderzoek uit Harvard Health Publishing heeft zelfs aangetoond dat mindfulness meditatie de delen van de hersenen verandert die te maken hebben met geheugen, zelfbewustzijn en compassie.

mantra meditatie

5 soorten meditaties voor meer positieve energie

Er verschillende vormen van meditatie voor verschillende doeleinden. Er is geen vorm van meditatie die de beste is. Het gaat erom dat je vindt wat voor jou het beste werkt. Hier zijn 5 verschillende soorten meditatie die je helpen om meer positieve energie te creëren.

1. Geleide meditatie

Bij een geleide meditatie leidt een stem je door de meditatie heen. Dit kan persoonlijk of via bijvoorbeeld een meditatie app. Zo zijn de meeste meditaties in de Meditation Moments app geleide meditaties. Geleide meditatie is een fijne manier om te leren mediteren voor beginners. Door de begeleiding van de stem is het makkelijker om niet in je gedachten te verdwalen.

Het is belangrijk dat je een fijne begeleider vindt waarmee je een connectie voelt. Je kunt een geleide meditatie kiezen in een bepaald thema, zoals positieve energie of negatieve gedachten loslaten. De Meditation Moments app heeft verschillende meditaties die gefocust zijn op het creëren van positieve energie.

2. Mantra meditatie

Tijdens een mantra meditatie focus je je op een mantra terwijl je mediteert. De mantra kan een woord, zin of lettergreep zijn. Dit kan goed werken als je gedachten overweldigend zijn, omdat je je brein iets anders geeft om zich op te focussen. Daarnaast verhoogt een mantra meditatie je vibratie, waardoor je je positiever zult voelen.

Kies een meditatie mantra die goed bij je past op dat moment. Het kan een affirmatie zijn als “Ik beslis” of een simpele klank als “Om”. Herhaal de mantra een paar minuten. Maak je geen zorgen als je gedachten afdwalen, maar breng je aandacht opnieuw naar de mantra.

3. Mindfulness meditatie

Mindfulness meditatie brengt je in het hier en nu. Het doel is om minder te denken en meer te voelen. In plaats van verzwelgen in het verleden of je zorgen maken over de toekomst, word je je bewust van je directe omgeving. Mindfulness is verbonden met overgave. Het spoort je aan om geen waarde te hechten aan je gedachten, maar om ze er gewoon te laten zijn.

Mindfulness kun je bijna in iedere situatie toepassen. Tijdens het wandelen, koken of het autorijden. Breng je aandacht naar je lichaam en naar je zintuigen. Voel hoe je adem door je lichaam gaat. En voel hoe bij iedere ademhaling, je buik en borst rijzen en dalen.

Je kunt je ook focussen op beelden, geluiden en geuren om je heen. Zie bijvoorbeeld hoe het water in een beek stroomt. Als water naar beneden stroomt, doet dat het niet met een doel – het is gewoon water. Probeer hetzelfde toe te passen op je gedachten: laat ze komen en laat ze gaan. Stel je gedachten voor als water. Laat je gedachten stromen.

4. Metta meditatie

Deze vorm van meditatie wordt ook wel ‘loving kindness-meditatie’ genoemd. Tijdens een metta meditatie breng je je bewustzijn naar de mensen in je leven. Het maakt niet uit of deze mensen dichtbij of ver weg zijn, bekend of onbekend, leuk of niet leuk. Je richt je positieve energie en gedachten op deze mensen, waardoor je negatieve gevoelens als woede vermindert en positieve energie stimuleert.

Ga zitten of liggen in een comfortabele houding en sluit je ogen. Breng je bewustzijn naar je borst en hart. Adem in, en beeld je in dat je warmte, compassie en zelfliefde inademt. En als je uitademt, stuur je warmte, compassie en onvoorwaardelijke liefde naar alle mensen om je heen. Begin met goede vrienden en familie. Later kun je je ook op neutrale kennissen en mensen die je op dat moment niet leuk vindt richten.

5. Visualisatie meditatie

Visualisatie is een actievere vorm van meditatie. Tijdens een visualisatie stuur je je adem en geest in een specifieke richting. Omdat ons brein geen onderscheid maakt tussen echte acties en ingebeelde acties, kun je met visualisatie het gewenste resultaat behalen. Bijvoorbeeld een bepaalde mindset, een specifiek gevoel of een lichaamssensatie.

Sluit je ogen en ga in een comfortabele houding zitten of liggen en beeld je een resultaat in dat je wilt behalen. Bijvoorbeeld het loslaten van een bepaald persoon. Blijf gefocust en keer terug naar het beeld in je hoofd als je gedachten afdwalen. Neem afstand van degene die je wilt loslaten en ga door met observeren.

Als je het moeilijk vindt om gefocust te blijven, kan een geleide visualisatie goed werken. De Meditation Moments app heeft verschillende visualisatie meditaties. Luister bijvoorbeeld naar de visualisatie ‘Helend zuiver wit licht’ en vervang negatieve gedachten door positieve.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

Welke vorm van meditatie je ook kiest, regelmatig mediteren leidt tot het beste resultaat. Probeer elke techniek uit voor een week en kijk hoe je je aan het einde van de week voelt. Het is normaal als je gedachten afdwalen en er bestaat geen goede of foute manier van mediteren. Meditatie gaat er niet om dat negatieve gedachten er niet mogen zijn. Het gaat erom dat we deze negatieve gedachten loslaten en ruimte maken voor iets positiefs.

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.