De voordelen van meditatie tijdens een crisis: positieve veranderingen in angst en stress

31 maart 2021

Deze Cambridge-studie toont aan dat meditatie en mindfulness van grote steun kunnen zijn ten tijden van crisis, zoals de wereldwijde COVID-19-pandemie.

Wereldwijde crisis

Horecaondernemers moeten hun bedrijf sluiten. Kinderen en jongeren missen de structuur van school en studie. Gezinnen hebben geldstress omdat een ouder een baan verliest. Ouderen zitten alleen thuis zonder bezoek. Mensen met psychische problemen hebben het nu nog zwaarder. Zorgmedewerkers kunnen de druk bijna niet meer aan.

Kortom: de wereldwijde pandemie raakt de hele samenleving. Dit zorgt voor uitdagingen en bij veel mensen voor angst, stress, wanhoop of woede.

Meditatie en mindfulness

Als alles om je heen lijkt weg te vallen, is het belangrijk om mentaal weerbaar te zijn. Je moet de veerkracht hebben om tegenslag op te vangen en om te gaan met onzekere omstandigheden.

Meditatie en mindfulness zijn manieren om die mentale weerbaarheid te trainen.

Mindfulness betekent bewust zijn van het huidige moment. Leven en aarden in het ‘nu’, met je volledige aandacht. Er zijn verschillende technieken en oefeningen om dit te bereiken, zoals ademhalingsoefeningen, de bodyscan, het gebruiken van mantra’s of bewegingsvormen zoals loopmeditatie.

Meditatie is een van de manieren om mindfulness te ‘bereiken’ of mindful te zijn. Het is een beoefening waarmee je jouw geest tot rust kunt brengen en het bewustzijn van jezelf en je omgeving kunt vergroten. Tijdens meditatie word je je ook bewust van het huidige moment. Je laat gedachten komen en gaan, zonder eraan vast te houden. Je laat je er niet door meevoeren, maar observeert en laat het gaan. Zo ga je denkpatronen herkennen en leer je de rust en stilte in jezelf op te zoeken.

Beter omgaan met emoties

Een studie gepubliceerd in de Cambridge University Presstoont aan dat meditatie en mindfulness positieve effecten hebben op mensen tijdens de COVID-19-crisis.

Vooral angst en wanhoop zijn emoties die veel mensen hebben tijdens deze crisis. Dit is heel logisch als er een wereldwijde pandemie gaande is die ook nog eens een onzekere duur heeft.

Volgens deze studie reageren mensen die regelmatig mediteren rustiger en evenwichtiger op hun omgeving en gebeurtenissen die zich gedurende de dag voordoen. Er zijn zelfs studies die aantonen dat bij mensen die langere tijd mediteren veranderingen in die gebieden van de hersenen plaatsvinden die te maken hebben met angst en stress.2

De hippocampus, de cingulate cortex en de prefrontale cortex vertonen verhoogde activiteit bij mensen die regelmatig mediteren. De amygdala – het gebied dat betrokken is bij het verwerken van emoties – vertoont juist minder activiteit. De emoties van deze personen worden dus beter gereguleerd.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat therapievormen waarbij meditatie en gerichte aandacht worden gebruikt (zoals MBSR en MBCT) angst, depressie en stress aanzienlijk verminderen.3

Verandering als enige constante

Hoe kan het dat meditatie en mindfulness zo goed blijken te werken? Bij de COVID-19-crisis komt duidelijk naar voren dat verandering de enige constante is. Meditatie en mindfulness leren ons om onze gedachten te observeren en voorbij te laten gaan.

Door je deze vaardigheid eigen te maken, kun je leren om je niet te laten meeslepen door omstandigheden en angsten, maar deze te observeren zonder oordeel. Wetende dat deze periode ook ooit voorbijgaat.

Wil jij deze voordelen zelf ervaren? Start jouw 10 dagen gratis mediteren!

Deze Cambridge-studie toont aan dat meditatie en mindfulness van grote steun kunnen zijn ten tijden van crisis, zoals de wereldwijde COVID-19-pandemie.
Bronnen:

1 https://www.cambridge.org/core/journals/irish-journal-of-psychological-medicine/article/benefits-of-meditation-and-mindfulness-practices-during-times-of-crisis-such-as-covid19/076BCD69B41BC5A0A1F47E9E78C17F2A

2 Afonso, RF, Kraft, I, Aratanha, MA, Kozasa, EH (2020). Neural correlates of meditation: a review of structural and functional MRI studies. Frontiers in Bioscience (Scholars Edition) 12, 92–115.

3 Montero-Marin, J, Garcia-Campayo, J, Pérez-Yus, MC, Zabaleta-Del-Olmo, E, Cuijpers, P (2019). Meditation techniques. Psychological Medicine 49(13), 2118–2133

Blog delen:
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.

Slaap beter.
Stress minder.
focus meer.

400.000+ gebruiken de app dagelijks.