Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? ūüĆł

Wat moet je doen als je niet kan slapen?

30 maart 2022

Wat moet je doen als je niet kan slapen?

wat moet je doen als je niet kan slapen

Wat moet je doen als je niet kan slapen? Het is erg frustrerend om de tijd te zien wegtikken op de wekker, wetende dat je de volgende dag vroeg op moet. Hoe later het wordt, hoe meer de wanhoop toeslaat. We hoeven je niet te vertellen dat een goede nachtrust belangrijk is voor lichaam en geest. Daarom willen we je graag wat tips meegeven, die je hopelijk minder slapeloze nachten opleveren.

Wat moet je doen als je niet kan slapen?

Sommige mensen hebben het geluk dat ze al in slaap vallen voordat hun hoofd het kussen raakt. Anderen zijn al blij als ze 5 uur per nacht slapen. Het is maar raar verdeeld wat dat betreft. Hoe kan het toch dat je de ene keer als een roosje slaapt en de volgende keer het idee hebt dat je maar beter de nacht kan doorhalen?

Dit heeft voornamelijk te maken met de prikkels die je overdag tot je hebt opgenomen. Als je een drukke dag hebt gehad, met veel communicatiemomenten en indrukken, dan is het belangrijk om aan het einde van die dag een momentje rust te pakken. Voor sommige mensen helpt het om te sporten of lekker lang in de keuken te staan; voor anderen is een goed boek al voldoende.

Als je na een lange dag niet de tijd neemt om even bij te komen en je af te sluiten voor prikkels, geef je je geest niet de kans om de dag te verwerken. Pas op het moment dat je de rust pakt (dus als je in bed ligt), begint je geest met verwerken en schieten de gedachten door je hoofd. Ben je er klaar mee om je dag pas in bed te verwerken? Probeer dan eens de volgende tips.

wat moet je doen als je niet kan slapen?

Lees ook: 5 mindfulness oefeningen die direct invloed hebben

1.   Geen inspannende activiteiten voor het slapen

We weten allemaal dat Netflix boordevol spannende films en series staat. Heerlijk om een keer te bekijken, maar liever niet vlak voor het slapengaan. Je bent na het bekijken van een aflevering of film nog een tijd bezig om de gebeurtenissen daarin te verwerken. Als je daarna gelijk naar bed gaat, zijn je hersens nog alert en kun je moeilijk je gedachten loslaten.

Kies er daarom liever voor om voor het slapengaan een ontspannend verhaal te lezen of even naar rustige muziek te luisteren. Zorg ervoor dat je niet met spannende prikkels in aanraking komt. Het luisteren naar rustige muziek kun je combineren met meditatie om ook je geest wat meer rust te geven.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

2.   Matig je alcoholinname

Je hebt wellicht het idee dat een paar glazen rode wijn helpen om te slapen. Een slaapmutsje. In zekere zin is dat gedeeltelijk waar. Je raakt in een lichte alcoholroes en wordt sneller moe. Het helpt je ook om sneller in te slapen.

Maar daar blijft het dan ook bij. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je korter slaapt. Vaak beland je voor 4 uur in een diepe slaap, maar als je daarna wakker wordt, ben je ook gelijk klaarwakker. Voldoende water drinken of een lekkere kruidenthee is verstandiger om beter te kunnen slapen. Zorg er wel voor dat er in de thee geen cafe√Įne zit.

3.   Probeer een meditatieoefening

De bovenstaande tips helpen vooral om een goede basis te cre√ęren voor je lichaam en geest. Het biedt geen garantie dat je hoofd ook daadwerkelijk rustig is als je naar bed gaat. Wat moet je doen als je niet kan slapen?¬†Meditatie kan hier goed bij helpen! We noemden al eerder dat je met rustige muziek al wat kan gaan mediteren. Het fijnst is natuurlijk als je dit direct in bed kunt doen, zodat je daarna lekker in slaap kunt vallen.

Bodyscanmeditatie

Bij deze meditatieoefening ga je je ledematen een voor een langs en sta je hier bewust bij stil. Hoe liggen je handen? Zijn ze nog licht gespannen? Hoe voelt het als je handen ontspannen zijn? En hoe zit dat met je voeten? Door bij elk onderdeel van je lichaam te voelen of deze nog gespannen is, kun je de pijntjes en spanning ontdekken die nog in je lichaam zitten. Door elk onderdeel bewust te ontspannen, laat je de stress en spanning langzaam van je afglijden.

Visualisatiemeditatie

Deze meditatie helpt bij mensen die beelddenkers zijn. Als het je niet lukt om je aandacht bij je lichaam te houden, kun je je geest gebruiken om te ontspannen. Tijdens een visualisatiemeditatie beeld je je een ontspannen situatie in. Je gaat echt voelen dat je daar bent.

Denk bijvoorbeeld aan je favoriete vakantieplek en visualiseer hoe je daar rondloopt en welke activiteiten je doet. Misschien word je ook rustig van het idee dat je je hobby aan het uitvoeren bent of hoe een ultiem ontspannen dag er voor jou uitziet. Door je daar op te focussen, zul je merken dat je ontspannen wordt en steeds dieper gaat ademhalen.

Lees ook: Kom sneller bij je dromen en doelen met visualisatie oefeningen

Dankbaarheidsmeditatie

Steeds meer mensen hebben een notitieboekje in huis om op te schrijven waar ze dankbaar voor zijn. Dit doen ze meestal in de ochtend, om de dag positief te beginnen en vol energie en motivatie aan de slag te gaan. Het is een mooie manier om je dag te starten, maar je kunt ook proberen om dit aan het einde van de dag te doen.

Helaas blijven aan het einde van de dag vaak de negatieve of vermoeiende gebeurtenissen hangen. Misschien heeft iemand iets beledigends tegen je gezegd of heb je het journaal gekeken en werd je geconfronteerd met de ellende die momenteel gaande is in sommige werelddelen. Dit neem je ook makkelijk mee naar bed. Door juist voor het slapengaan op te schrijven wat er wel goed ging vandaag of waar je dankbaar voor bent, zorgt je ervoor dat je geest ontspant. Focus je op het positieve en je zult merken dat je met een rustig gevoel in slaap valt.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.