Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? ūüĆł

Chronische stress: de weg naar herstel

30 maart 2022

Chronische stress: de weg naar herstel

chronische stress

Waar word jij gestrest van? Iedereen heeft weleens te maken met stressvolle periodes in zijn of haar leven. Een deadline waar je moeite mee hebt, een drukke week met amper tijd voor jezelf of zorgen waar je niet zomaar een oplossing voor weet. Helaas kan het voorkomen dat je last hebt van chronische stress. Niet is zo vervelend als een gejaagd gevoel hebben, niet goed kunnen slapen en daardoor niet lekker in je vel zitten. In dit artikel hopen we je te inspireren om jouw stressniveau te verlagen en uiteindelijk een beter gevoel te krijgen.

Heb je geestelijke of lichamelijke klachten en wil je medisch advies van een specialist? Raadpleeg dan een (bedrijfs)arts of psycholoog.

Wat is stress?

Iedereen is bekend met het begrip stress, maar hoe wordt stress eigenlijk veroorzaakt? Stress komt neer op een eenvoudig ‘sommetje’: de draaglast¬†is groter dan de draagkracht.

We krijgen in ons leven (helaas) een aantal keren matig tot flinke tegenslagen te verwerken die ons stress kunnen bezorgen. Een beetje stress in je leven is helemaal niet erg. Het zet aan tot actie en door te handelen kun je negatieve factoren in je leven oplossen. Een voorbeeld hierbij is acute stress. Denk aan een deadline die je moet halen, een belangrijke afspraak waarvoor je te laat dreigt te komen of een dierbare die ziek is.

Stress zorgt ervoor dat je scherp blijft en keuzes maakt die beter voor je zijn en je situatie verbeteren. Het gevaar van deze stress is dat het kan omslaan in ongezonde stress, waarbij de situatie waarvan je stress krijgt dreigt te veranderen in een langdurig patroon.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

Chronische stress

Het woord ‚Äėchronisch‚Äô zegt het al: bij chronische stress ervaar je gedurende langere periode een voortdurend gevoel van stress. Dit kan ontstaan door een traumatische ervaring, hoge werkdruk of verlies van een dierbare. Er is geen sprake meer van balans tussen inspanning en ontspanning, waardoor je lichaam niet in de gelegenheid is zich te herstellen.

Chronische stress kun je ook in je lichaam voelen. Bij spanning reageren je spieren door zich in te spannen. Hoofd-, nek- en schouderklachten zijn hierbij een veelvoorkomend symptoom. Je kunt ook benauwd worden of licht in je hoofd zijn, doordat je hart sneller klopt en je daardoor sneller en oppervlakkiger gaat ademen.

Het heeft daarnaast ook invloed op je mentale gezondheid. Je ervaart continu het gevoel dat je onder spanning staat. Je bent onrustig, snel en vaak emotioneel en kunt je niet goed concentreren. Het gevaar bij chronische stress is dat het door kan slaan in een depressie of zelfs een burn-out. We weten allemaal dat het herstel hiervan erg lang kan duren.

chronische stress

De eerste stap naar herstel

Chronische stress komt helaas vaak voor in Nederland. In de afgelopen jaren is de werkdruk bij zowel studenten als professionals aanzienlijk gegroeid. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat we twee jaar lang een heftige pandemie hebben meegemaakt, waarbij perioden van ziekte, angst, onzekerheid en eenzaamheid de boventoon voerden. Nu alles weer open mag en de meeste maatregelen zijn komen te vervallen, kan het zo zijn dat die omschakeling ook stress met zich meebrengt. We willen daarom als eerste benadrukken dat het heel logisch is dat je momenten hebt waarop je je onzeker, paniekerig en angstig voelt. Je bent niet alleen hierin!

Als je je herkent in bovenstaande symptomen, willen we je graag helpen bij het zetten van de stappen om uit jouw stresssituatie te komen. We kunnen je hierbij drie waardevolle tips geven.

1.    Zoek ontspanning op

Bedenk voor jezelf wat jou nu écht ontspanning geeft. Dit kan van alles zijn, er is hier geen goed of fout. Een wandeling door de natuur, dansen door de woonkamer, het lezen van een goed boek of lekker veel series kijken zijn concrete handelingen die ontspanning kunnen bieden.

Het kan ook goed zijn om letterlijk afstand te nemen van de situatie die jou langdurige stress heeft opgeleverd. Misschien is het tijd om minder te werken of ander werk te zoeken waar je wel energie van krijgt. Wellicht kun je er vaker op uit gaan als de muren van je woning inmiddels op je af komen. Bedenk waar jij vrolijk van wordt en onthoud: wees lief voor jezelf.

Als een activiteit toch minder ontspanning oplevert dan je dacht is dat niet erg. Neem de tijd en ruimte om te onderzoeken wat voor jou werkt.

2.    Deel je gevoelens

Bij chronische stress voelt het soms alsof de wereld om jou heen nergens last van heeft. De aarde draait door, terwijl jij het gevoel hebt dat er stilstand in jouw leven is. Ons advies is om er eens over te praten met mensen die je vertrouwt. Er is een grote kans dat je erachter komt dat er meer mensen in jouw omgeving zijn die zich net zo gestrest voelen als jij.

Schijn bedriegt vaker dan je denkt. We zijn gewend om steeds maar door te gaan en soms op de automatische piloot te leven, omdat de maatschappij dit van ons verwacht. We nodigen je hierbij uit om het gesprek aan te gaan met mensen om je heen, zodat je je minder eenzaam voelt.

3.    Mediteer

Het kan ook zijn dat je niet zo’n prater bent. Soms voel je vooral dat er een blokkade in je lichaam zit, maar weet je er geen woorden aan te koppelen. Op die momenten kan meditatie helend werken. Er zijn diverse soorten meditatie-technieken die je kunt proberen. In de Meditation Moments app vind je talloze manieren en tips hoe je met mediteren kunt beginnen.

Je kan mediteren op elk moment van de dag, op een plek waar jij je fijn en ontspannen voelt. Door te mediteren wordt het makkelijker om stressvolle situaties zodanig  te relativeren, dat ze uiteindelijk minder invloed hebben. Met meditatie neem je een moment om heel bewust naar de spanning in je lichaam en geest te gaan en deze vervolgens uit je lichaam te ademen.

We wensen je veel sterkte en kracht op jouw weg naar een gezonde balans!

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.