Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? ūüĆł

Wat te doen tegen stress? 5 manieren om stress te verminderen

5 maart 2022

Wat te doen tegen stress? 5 manieren om stress te verminderen

Wat te doen tegen stress? – Heb jij veel last van stress? Je kunt je daar ontzettend naar door voelen. Stress kan je leven beheersen. Toch is het niet moeilijk om buiten de stressgevoelens te stappen, ook al denk je misschien van wel. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om stress te verminderen. Wij geven je er 5!

1. Bewegen om stress te verminderen

Wat te doen tegen stress? Beweeg! Je krijgt er energie van en een fit lichaam. Maar beweging is ook mentaal goed voor je! Het is namelijk een manier om lekker tot rust te komen en uit je hoofd te stappen.

Daarnaast zorgt het er actief voor dat je minder van het stresshormoon cortisol in je lichaam hebt. Hierdoor voel je je uitgerust en ontspannen; alles is uit je lijf en je voelt je voldaan.

Juist als je voor je gevoel geen tijd hebt om te sporten omdat je ‚Äėnog zoveel moet doen‚Äô is het goed om te gaan!¬†Ga voor een sport die bij je past. Ben je niet zo‚Äôn hardloper? Doe dan aan yoga, wandel een lang stuk of ga een eind fietsen. Als je maar in beweging komt!

2. Minder cafe√Įne en suiker

Drink je veel koffie? Als je te veel cafe√Įne binnenkrijgt, kan je onrustig en prikkelbaar worden. Het kan je gevoeligheid vergroten en dus ook je stressgevoeligheid. Het stimuleert de aanmaak van cortisol, het stresshormoon.

Als je veel stress hebt kun je daarnaast geneigd zijn om een greep te doen naar dat pak koekjes in de kast of die reep chocolade. Maar als je veel suikers binnenkrijgt stijgt je energiepiek enorm. Helaas daalt die daarna weer fors. Je kunt je hierdoor down gaan voelen . Probeer dus te veel koffie en suikers te vermijden!

3. Uit je hoofd, op papier

Heb je veel aan je hoofd? Staat er nog veel op je to-dolijst of ben je ergens heel zenuwachtig voor? Het kan helpen om op zo’n moment even uit je hoofd te stappen. Pak pen en papier en ga schrijven. Schrijf alles op wat je nog moet doen, waar je bang voor bent, waar je stress van krijgt, waar je blij van wordt.

Het is rustgevend als je je gedachten en gevoelens kunt opschrijven. En als het op papier staat kun je het van een afstandje bekijken. Je zult zien dat het je gaat helpen om te rust te komen en te reflecteren. Is het wel echt zo erg als je dacht?

4. Stress verminderen door etherische oli√ęn¬†

Sommige mensen vinden het fijn om essenti√ęle oli√ęn te gebruiken als ze veel last hebben van stress. Essenti√ęle of etherische oli√ęn zijn 100% pure en zuivere oli√ęn van plantaardige materialen, zoals boomschors, bloemblaadjes, zaden en vruchten.

De geur van deze oli√ęn kunnen invloed hebben op je stemming. Zo kan een druppeltje lavendel in een warm bad zorgen voor diepe ontspanning. Vooral de geuren lavendel, kamille en sandelhout hebben een kalmerende werking en kunnen het gevoel van ontspanning¬†versterken.

wat te doen tegens stress

Ook interessant: Wat zijn typische stress symptomen en hoe ga je hiermee om?

5. Wat te doen tegen stress? Mediteer! 

Vraag je je af wat te doen tegen stress? Zet je mail en mobiel uit, zoek een rustig plekje op, adem in en uit en ontspan. Meditatie kan je helpen om te ontspannen.

Voel jij je soms vermoeid en weet je niet waar het vandaan komt? Onbewust houd je spanning vast in je lichaam en dat kan een vermoeid gevoel geven. In deze oefening maken we gebruik van spanning en ontspanning van je spieren.

Deze meditatie-oefening uit de Meditation Moments App helpt je om te ontspannen bij stress. Het klinkt misschien vreemd, maar juist door spanning te cre√ęren kun je daarna makkelijker ontspannen.

Als je lichaam erg gespannen is, ben je daar niet altijd van bewust. Door bewust je spieren aan te spannen en daarna te ontspannen merk je pas echt het verschil. Deze meditatie is ook erg fijn om ‘s avonds te doen, zodat je meteen daarna lekker ontspannen in slaap kunt vallen.

In de Meditation Moments App (Google play / App store) staan verschillende meditaties van diverse lengtes die je kunt luisteren bij stress of als je behoefte hebt aan een ontspanmomentje.

Je kunt uiteraard mediteren als je écht even behoefte hebt aan rust, maar nog beter is het om preventief meditatiemomentjes in te plannen. Als je elke dag even tijd neemt om tot jezelf te komen, al is het maar 5 minuten, zul je zien dat stress minder snel vat op je zal hebben.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

Wat te doen tegen stress? Veelgestelde vragen:

1. Wat zijn de symptomen van stress?

Er zijn verschillende symptomen waaraan je stress kunt herkennen. Als je een van de volgende symptomen bij jezelf herkent, kan het zijn dat je last hebt van stress.

  • Slecht slapen
  • Veel piekeren
  • Hartkloppingen
  • Snel ademen of last van hyperventilatie
  • Vermoeidheid
  • Vermoeide ogen of wazig zien
  • Hoofdpijn en/of buikpijn
  • Gespannen en prikkelbaar
  • Moeilijk concentreren
  • Minder zin in seks
  • Verhoogde bloeddruk

.

2. Wat doet stress met je lichaam?

Vaak herken je aan je lichaam dat je stress hebt. Je hart gaat sneller kloppen, je hebt hoofdpijn, je voelt een knoop in je maag of bent meer aan het zweten. Iedereen reageert anders op stress. Hoe je hier ook op reageert, stress is niet goed voor je lichaam. Met de symptomen van stress kun je prima dealen als dit slechts een korte periode duurt en je daarna weer kunt ontspannen. Maar is een verhoogd stressniveau jouw nieuwe normaal geworden? Dan kun je hier grotere lichamelijke klachten van ondervinden of zelfs in een burn-out terechtkomen.

3. Wat kun je het beste doen tegen stress?

Balans en structuur, dat zijn twee grote pijlers als het om stress gaat. Een beetje stress is niet erg als dit slechts een korte periode duurt. Maar daarna is het belangrijk dat je weer in balans komt en de ontspanning opzoekt. Neem na een drukke periode wat vaker momenten voor jezelf, mediteer wat meer, neem een dagje vrij, ga naar de spa of ga een ontspannen dagje weg. Zorg daarnaast voor genoeg structuur in je leven. Als je stress hebt, voel je je vaak wat onrustiger en gaan dingen door elkaar lopen. En daar word je j√ļist weer onrustiger van. Ga daarom op vaste tijden slapen, cre√ęer een ochtend- en/of avondroutine voor jezelf, sport regelmatig en eet gezond.

4. Hoe krijg ik mijn zenuwen onder controle?

Sta je op het punt een belangrijke presentatie te geven en gieren de zenuwen door je lijf? Om je zenuwen op zo’n moment onder controle te krijgen helpt het om je goed te focussen op je ademhaling. Adem 4 tellen in, 2, 3, 4, en 8 tellen uit, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Herhaal dit een paar keer, net zo lang tot je hartslag vertraagt en je iets rustiger wordt. Ben je gratis of premium lid van de Meditation Moments app? Dan kun je ook een korte meditatie afspelen, bijvoorbeeld een anti-stress ademhaling van 3 minuten.

5. Hoe blijf ik rustig en ontspannen?

Voorkomen is beter dan genezen! Het beste is om je leven zo in te richten, dat je zo min mogelijk stress hoeft te ervaren. Of dat je het in ieder geval niet te ver laat komen. Zorg daarom voor regelmatige ontspanning (bijvoorbeeld elke dag een paar minuten mediteren), beweeg regelmatig (elke dag minimaal een half uur), leer nee zeggen (zodat je niet te veel hooi op je vork neemt). En waarschijnlijk kun je zelf ook wel manieren bedenken om beter te ontspannen.

6. Waarom kan ik me niet ontspannen?

Als je je moeilijk kunt ontspannen, is dat vaak een signaal dat je te veel stress hebt opgebouwd. Tijd om in actie te komen dus! Het is al een belangrijke eerste stap dat je je hier bewust van bent. Vervolgens is het handig om een plannetje voor jezelf te maken over hoe jij meer ontspanning in je leven kunt cre√ęren – in kleine stapjes. Begin bijvoorbeeld eens met deze 3 ontspanningsoefeningen bij stress.

7. Hoe kom je mentaal tot rust?

Als je mentaal tot rust wilt komen, hoef je niet per se fysiek ook tot rust te komen. Het kan juist enorm helpen om te bewegen. Je wilt vooral je denkende brein even tot rust manen. Ga dus voor activiteiten waar je niet te veel bij na hoeft te denken, zoals creatief bezig zijn (schilderen, tekenen, kleien), werken in de tuin of wandelen.

8. Hoe kun je jezelf kalmeren?

Meditatie is een fijne manier om jezelf te kalmeren. Het helpt je om even – al is het een paar minuten – bewust te ademen, je gedachten een pauze te gunnen en je lichaam te ontspannen. Adem in, adem uit en relax… Bekijk ook zeker deze 5 makkelijke meditatie oefeningen voor thuis.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

 

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.