5 redenen waarom je geen energie hebt + tips voor meer energie

vrouw heeft geen energie

Geen energie hebben is een veelvoorkomend probleem in de huidige maatschappij. Een probleem dat vaak te maken heeft met de manier waarop we leven. We weten allemaal dat een goede nachtrust belangrijk is als we ons uitgerust en energiek willen voelen. Dus hoe komt het dat we massaal geen energie hebben? En belangrijker: hoe kunnen we onze energie verhogen?

Energiecrisis

Enorm veel mensen ervaren dagelijks vermoeidheid. In het boek “I’m so Effing Tired” vertelt gecertificeerd *integrale geneeskunde (IG) dokter Amy Shah over de energiecrisis waar we nu mee te maken hebben. 15% van de vrouwen geeft aan dat ze vaak vermoeidheid ervaren, vergeleken met 10% van de mannen. In de leeftijdscategorie 18 tot 44 voelen vrouwen zich zelfs twee keer zo vermoeid als mannen.

*integrale geneeskunde heeft als doel het zelfgenezend vermogen te stimuleren en ziekte te bestrijden door naar factoren te kijken die de gezondheid beïnvloeden, zoals lichaam, geest, omgeving en levensstijl.

De pandemie bracht dit nog meer naar voren. 69% van de vrouwen zegt te maken te hebben met stress en burn-out gerelateerde klachten, terwijl dit bij mannen 50% is.

Waarom zijn we vermoeid?

Er zijn verschillende theorieën die de energiecrisis proberen te verklaren. De huidige samenleving brengt enorm veel verantwoordelijkheden met zich mee. Onze lichamen zijn hier simpelweg niet voor gebouwd. Bij overmatige stress activeert ons lichaam de vecht- en vluchtreactie en wordt de ‘rest and digest’-modus uitgeschakeld. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam niet kan uitrusten.


Naast deze biologische reden, speelt ook onze levensstijl een enorme rol in hoe energiek we ons voelen. Dit heeft vooral te maken met de dingen die we eten en de manier waarop we leven. Een groot deel van het voedsel dat we eten is bewerkt en veel mensen zitten 8 uur per dag achter een scherm. Het is dus geen wonder dat we massaal geen energie meer hebben.

Hoe kan ik mijn energie verhogen?

Onze vermoeidheid is voornamelijk een voedings- en levensstijl probleem. En we hebben hier dus zelf invloed op. De volgende 5 tips kun je zelf toepassen en zorgen voor meer energie:

1. Optimaliseer je slaapcyclus

De meeste mensen hebben zeven tot negen uur slaap nodig om uitgerust wakker te worden. Maar je kunt nog steeds vermoeid wakker worden als je geen optimale slaapcyclus hebt.

Je slaapcycli duren ongeveer 70 tot 100 minuten, waarbij je wisselt tussen REM-slaap, niet-REM-slaap en alle fases daartussenin. Elke fase heeft zijn eigen functie. Denk aan het herstellen van je lichaam en geest en het verwerken van prikkels die je overdag opdoet.

Factoren als veel stress of een onstabiele bloedsuikerspiegel kunnen je slaapcyclus verstoren. Het maakt in dat geval niet uit hoeveel uur je slaapt. Als je slaapcyclus niet gezond is, zal je niet uitgerust wakker worden.

Maar hoe los je dit probleem op? Volgens onderzoek kun je je stresslevels verlagen door je in de ochtend bloot te stellen aan zonlicht. Ga direct na het opstaan naar buiten en voel de zon op je gezicht. Verder is een dieet dat bestaat uit ‘echt’ eten belangrijk. Hiermee bedoelen we voedsel dat niet bewerkt is. Gezonde voeding is essentieel als je je bloedsuikerspiegel ’s nachts stabiel wilt houden.

2. Eet genoeg essentiële voedingsstoffen

Een tekort aan energie kan duiden op een tekort aan essentiële voedingsstoffen. Vooral magnesium speelt een belangrijke rol in het produceren van energie en het op peil houden van je bloedsuikerspiegel.

Magnesium is verantwoordelijk voor meer dan 300 processen in het lichaam die ervoor zorgen dat je je energiek en gezond voelt. Het is dus niet vreemd dat een tekort aan magnesium ervoor zorgt dat je je totaal verslagen voelt aan het einde van de dag.

Magnesiumsupplementen kunnen helpen bij het ondersteunen van je magnesiumniveau, maar er zijn ook voedingsmiddelen die vol zitten met magnesium:

  • Bulgur
  • Groene bladgroenten (spinazie, boerenkool)
  • Avocado
  • Noten (cashews, pinda’s)
  • Zaden (pompoenpitten, hennepzaad)
  • Peulvruchten (linzen, zwarte bonen)

3. Beweeg meer

Veel mensen maken de fout om een sporadische work-out te verwarren met een actieve levensstijl. Iedere dag tijd maken voor een wandeling van een half uur of een rondje fietsen is vaak net zo gezond als de hele dag zitten en twee keer per week een intensieve sportsessie te doen.

Natuurlijk is het beter om af en toe te sporten, dan helemaal niet te sporten. Maar als we meer energie willen krijgen moeten we een actievere levensstijl hanteren.

Eigenlijk ‘krijgen’ we als mensen geen energie, maar creëren we dit. Een manier om dit te doen is door te bewegen. Heb je lang gezeten? Loop dan simpelweg een rondje door het huis of doe een paar squats. Of zet een timer op je telefoon en sta elke 90 minuten op om een paar oefeningen te doen. Je zult je al snel een stuk energieker voelen.

beweging

4. Drink voldoende water

Als je cellen uitgedroogd zijn heeft dit schadelijke gevolgen voor je gezondheid. Je hersenen en zenuwstelsel hebben genoeg water nodig om goed te kunnen functioneren en nemen dehydratatie daarom enorm serieus.

De meeste mensen weten dat het belangrijk is om voldoende water te drinken. Toch wordt het keer op keer over het hoofd gezien als het gaat om het bestrijden van vermoeidheid. Je cellen, weefsels en organen hebben allemaal water nodig om te kunnen functioneren. Als je niet genoeg water drinkt, zul je sneller symptomen van vermoeidheid ervaren.

Zorg ervoor dat je als volwassen persoon elke dag 1,5 tot 2 liter water drinkt. Begin de dag met een groot glas water. In de nacht verlies je namelijk een kwart tot een halve liter vocht. Op deze manier begin je de dag gehydrateerd voordat de drukte van de dag begint.

5. Verminder stress

Een van de grootste oorzaken van vermoeidheid is stress. Als je chronische stress hebt, worden je bijnieren gedwongen om harder te werken. Dit zorgt voor een hoge cortisolwaarde. Een teveel aan cortisol leidt tot een toename van glucose, wat ervoor zorgt dat je lichaam de vecht-of-vluchtreactie activeert. Het is voor je lichaam onmogelijk om in deze staat tot rust te komen.

In plaats van je derde kop koffie in te schenken voor een oppepper, kun je het beste leren om beter met stress om te gaan. Ademhalingsoefeningen kunnen de vecht-of-vluchtreactie uitschakelen en de ‘rest and digest’-modus activeren. Het is klinisch bewezen dat ademhalingsoefeningen, mindfulness meditatie en yoga stresslevels verlagen en voor meer energie zorgen.

Kies een ademhalingsoefening en doe deze 10 minuten per dag. In de Meditation Moments app vind je verschillende ademhalingsoefeningen in de nieuwe categorie Ademhaling. De oefening Ademhaling voor energie brengt eerst je lichaam tot rust waarna je jezelf vult met nieuwe energie. Alle ademhalingsoefeningen worden geleid door Robert Bridgeman.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis
Start gratis trial

Door kleine aanpassingen te doen in je levensstijl krijg je snel meer energie. Pas bovengenoemde tips toe in je dagelijkse leven en ervaar hoe het is om uitgerust wakker te worden – of je nu een ochtendpersoon bent of niet.

Deel artikel

MeditationMoments
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en veel ontspannende momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.


Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis