Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

Visualisatie: zo gebruik je het om je doelen te behalen

5 april 2022

Visualisatie: zo gebruik je het om je doelen te behalen

visualisatie

Ken je die momenten waarop je heerlijk zit te dagdromen? In plaats van te werken of leren, droom je weg bij een vakantie of bij een doel dat je bereikt hebt. Dagdromen is een veelvoorkomende vorm van wat we visualisatie noemen. Het interessante is dat je het ook kunt inzetten om iets te bereiken. Dat kan een doel zijn op de lange termijn, maar ook iets op de korte termijn, zoals ontspanning. Lees hier wat visualiseren is en hoe je het kunt toepassen.

Wat is visualisatie?

In het kort betekent visualiseren dat je je gedachten vertaalt naar beeld. Je ziet dus precies voor je, wat je in gedachten hebt. Een paar voorbeelden:

  • Je ziet jezelf op de veranda van een vakantiehuis zitten
  • Je stelt je voor hoe je over het strand loopt
  • Je ziet voor je hoe je wordt aangenomen voor je droombaan
  • Je stelt je voor hoe je graag zou willen zijn
  • Je ziet een landschap voor je terwijl je naar mooie muziek luistert

En zo zijn er nog vele andere voorbeelden van visualisaties. Misschien ken je er zelf ook een paar.

Wat je waarschijnlijk merkt, is dat positieve visualisaties een gevoel bij je oproepen. Als je visualiseert dat je een doel bereikt, voel je je trots. En als je jezelf in de natuur ziet, roept dat een ontspannen of gelukkig gevoel op. Dat gevoel kun je inzetten om jezelf te motiveren voor iets, of om je rustiger te voelen.

Met visualisatie kun je je voorstellingsvermogen (gericht) trainen terwijl je mediteert. Dit kan je helpen om positiever te denken, meer te ontspannen of beter te slapen.

visualisatie

Heb je veel fantasie nodig om iets te visualiseren?

Sommige mensen zijn van nature echte dagdromers. Zij hebben aanleg voor visualisatie. Toch hoef je niet per se een dromer te zijn om iets te visualiseren. Je kunt het oefenen.

In zekere zin is het zelfs een voordeel als je visualisatie moet oefenen. Wie veel fantaseert heeft daar namelijk niet altijd controle over (hoewel dat niet negatief hoeft te zijn). Iedereen kan dus visualiseren en iedereen doet dit op zijn of haar eigen manier.  

Waar helpt visualisatie bij?

Door regelmatig te visualiseren, leer je je verbeeldingskracht te gebruiken. Die (positieve) verbeeldingskracht kan je weer helpen om een doel te behalen, positiever te denken of te ontspannen. En soms is het simpelweg leuk: je kijkt bijvoorbeeld uit naar een reis en ziet jezelf al op de bestemming.

Natuurlijk is alleen visualisatie niet genoeg om iets te bereiken. Aan een doel moet je werken en een reis moet je plannen. Wat visualisatie wél doet, is het oproepen van een gevoel, zoals zelfvertrouwen, enthousiasme of geluk. En dat helpt weer bij positief denken!

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

Visualiseer je doel

Je zou kunnen zeggen dat visualisatie je helpt om heel bewust na te denken over waar je wilt staan. Dat bewust nadenken, helpt weer bij het bereiken van je doelen.

Dat kan bijvoorbeeld een doel zijn op het gebied van creativiteit, een hobby, je interieur, een reis of ontspanning. Een doel bereik je namelijk makkelijker als je heel precies weet wat je wil en daar een sterke motivatie bij voelt. 

Gebruik een moodboard

Als je niet zo makkelijk visualiseert (en ook als je het wél makkelijk doet) is een moodboard een fijn hulpmiddel. Een moodboard kun je maken op een groot vel papier of een groot karton.

Verzamel afbeeldingen die met jouw doel te maken hebben en plak ze op je moodboard. Sommige plaatjes zullen misschien niet heel direct bij je doel passen, maar spreken je toch aan. Voeg deze ook toe op je moodboard, want (on) bewust hebben ze toch iets met je doel te maken. 

Visualisatie voor je gaat slapen

Je ligt wakker en de slaap wil maar niet komen. Een ontspanningsoefening die dan kan helpen, is het visualiseren van een plek waar je je heel rustig voelt.

Adem eerst diep in en uit en denk daarna aan een fijne plek. Misschien zie je de plaats waar je wil zijn niet in één keer voor je. Accepteer dat, en probeer het beeld langzaam voor je te zien. Denk ook aan de geluiden die je daar hoort, zoals het geruis van de zee of het geritsel van bladeren.

Hoe meer je slaapvisualisatie oefent, hoe makkelijker dit zal gaan. Daarnaast gaat de oefening iets makkelijker als je al enigszins ontspannen bent. Je kunt dan heel rustig afdalen naar jouw visualisatieplek.  

Visualisatie oefenen

Door visualisatie oefeningen te doen, kun je bepaalde beelden oproepen wanneer je ze nodig hebt.

We geven nog één fijne tip: oefen je visualisatie niet alleen met beelden, maar ook met je zintuigen. Het gevoel van gras onder je lichaam, een bepaalde geur of een prettig geluid, maken je (ontspannings)visualisatie intenser en meer compleet.

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Meditatie
Cindy

Focus muziek

Binaural Beats Therapy Voor de beste ervaring raden we je aan deze muziek met oortjes of een koptelefoon te luisteren. Je kan ze focus &

Lees meer »

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.