Hoe een meditatie in de ochtend je dag kan kickstarten

10 juni 2021

Meditatie in de ochtend kan niet alleen helpen om je dag rustiger te beginnen, maar geeft je ook een energieke boost waar je de rest van de dag profijt van hebt!

Start je dag met stilte 

Iedereen is druk. Als het niet druk is op je werk, dan is het wel druk in je hoofd. Als je meteen uit bed stapt en met je dag begint zodra de wekker gaat, duik je zo the rush of the day in. Binnen no-time zit je in jouw agenda te kijken en heb je de eerste appjes al beantwoord.

Als je ‘s ochtends wakker wordt ligt er nog een volle dag op je te wachten. Omdat je nog niet helemaal ‘aan’ staat, is dit het juiste moment om te bepalen hoe jij je de rest van de dag wilt voelen.  

Meditatie in de ochtend kan de toon voor jouw dag zetten, op een positieve manier. Je neemt een momentje stilte om even te voelen hoe je je écht voelt, de dag vanuit rust te beginnen en stress zoveel mogelijk op een afstand te houden.  

Top 8 voordelen van meditatie in de ochtend 

1.  Meditatie in de ochtend zet de toon voor de rest van de dag

Hoe wil je je de rest van de dag voelen? Wil je voortdurend dat gehaaste gevoel hebben of juist voelen dat je alles onder controle hebt? Door een meditatie in de ochtend te doen kun je jouw dag kalm beginnen en dit gevoel de hele dag met je meenemen.

2.  Je ervaart minder stress 

Veel mensen zijn geneigd om na het afgaan van de wekker meteen hun mobiel te pakken om door Instagram, WhatsApp of e-mail te scrollen. Hierdoor staan ze de eerste minuten van de dag al volledig ‘aan’. Door meditatie in de ochtend druk je de pauzeknop in en breng je eerst stilte in je hoofd, nog voordat al die gedachtes van zich kunnen laten horen. 

3.  Je kunt de dag beter aan 

Je zult merken dat je door jouw meditatie in de ochtend veel beter aankunt wat de dag je gaat brengen. Je zult minder snel geïrriteerd zijn als je weer eens in de file staat, je lunch bent vergeten of met een onverwachte deadline te maken krijgt. Je maakt jezelf weerbaarder. 

4.  Je krijgt meer energie 

Al na 20 minuten mediteren komen er energiebevorderende endorfines vrij. Dit zijn echte energieboosters die je wakker en alert maken. Dus hoewel je met meditatie in de ochtend een diepe ontspanning kunt ervaren, geeft het je tegelijkertijd een fijne boost om je dag te beginnen. Je zult merken dat je zodra je begint met mediteren in de ochtend minder koffie nodig zult hebben om je dag te starten. 

5.  Je ervaart meer focus en bewustzijn 

Ons hoofd staat nooit ‘uit’ en is geneigd om van het ene naar het andere idee te springen. Dat is ook niet gek met die 50.000 tot 70.000 gedachten die we gemiddeld per dag hebben. Meditatie in de ochtend zal je helpen om deze gedachten onder controle te krijgen. Door regelmatig te oefenen kun je leren om je aandacht te focussen en je niet te laten afleiden door een wirwar van gedachten. 

6.  Je bent beter in staat om het grotere plaatje te zien 

Meditatie geeft je een pauze in de chaos en drukte die het leven af en toe met zich meebrengt. Je kunt als het ware een stapje terugdoen en uitzoomen, zodat je niet zoveel meer beïnvloed wordt door allerlei gebeurtenissen, maar het leven vanuit een breder perspectief kunt bekijken. Je ervaart zo meer duidelijkheid en helderheid.  

7.  Je voelt je zelfverzekerder 

We hebben allemaal te maken met een innerlijke criticus. Onze eigen gedachten die ons vertellen wat we niet goed doen, niet kunnen of niet mogen. Dit is een vorm van zelfbescherming; onze innerlijke criticus probeert ons te beschermen tegen negatieve ervaringen. Meditatie in de ochtend helpt je om deze innerlijke criticus wat vaker de mond te snoeren en de kracht en het vertrouwen in jezelf te vinden. 

8.  Je voelt je fijner en gelukkiger

Misschien wel het belangrijkste voordeel van meditatie in de ochtend: je wordt er gelukkiger van! Mediteren maakt je gelukkiger. Je kunt beter met stress omgaan, voelt je rustiger, hebt minder last van onverwachte omstandigheden en ervaart minder energie. Wie daar niet gelukkig van wordt?

 

Hoe kun je mediteren in de ochtend?

Als je nog nooit hebt gemediteerd kan het zien van ervaren meditatie-beoefenaars je behoorlijk afschrikken. Moet je dan ook om 04:00 uur opstaan om vervolgens 1,5 uur te mediteren? 

Gelukkig niet! 

Mediteren kan al in een paar minuten. Je mag natuurlijk langer mediteren, maar starten met elke dag 5 minuten is een mooi begin. 

1. Kies een fijne plek waar je wilt mediteren

Je kunt in bed mediteren als je net wakker bent geworden. Wel is er dan een kans dat je weer in slaap valt. Je kunt ook een andere ruimte opzoeken, waar je niet zo makkelijk gestoord of afgeleid kunt worden. 

2. Ga comfortabel zitten of liggen

 Je kan liggend mediteren, zittend op een meditatiekussen of zittend op een stoel. Als het maar comfortabel voor je is. Zorg ook dat je fijne kleren aan hebt. Houd bijvoorbeeld je pyjama aan of trek een comfortabel joggingspak aan. Knellende kleding zal je alleen maar afleiden.  

3. Zet een timer 

Als je alle tijd hebt is het fijn om gewoon lekker te mediteren, maar op doordeweekse dagen kan het prettig zijn om een timer te zetten. Zo hoef je niet bang te zijn dat je de tijd vergeet of in slaap sukkelt. Probeer wel wat tijd voor je meditatie uit te trekken en dit niet even snel tussendoor te doen. Zet je wekker bijvoorbeeld een kwartier eerder voor je meditatie in de ochtend. 

4. Focus eerst op je ademhaling

De fijnste tool om ín je meditatie te komen is je ademhaling. Adem eerst een paar keer goed en rustig in en uit. In door je neus, uit door je mond. Hierdoor breng je jezelf tot rust en breng je de focus naar binnen. 

5. Verdring je gedachten niet 

Tijdens het mediteren probeer je volledige stilte in jezelf te ervaren. Dit kun je doen door je aandacht ergens op te richten, bijvoorbeeld op je ademhaling. Dwalen je gedachten af? Merk de gedachte op, laat hem gaan en richt je aandacht weer op je ademhaling. Hoe vaker je dit doet, hoe beter en makkelijker het gaat.

Wil je van meditatie in de ochtend een fijne routine maken? Probeer de Meditation Moments app dan 10 dagen gratis. Hierin staan meditaties van 5 tot 25 minuten die speciaal gemaakt zijn om in de ochtend te doen. 

 

Blog delen:
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.

Slaap beter.
Stress minder.
focus meer.

400.000+ gebruiken de app dagelijks.