10 dingen die je dagelijks kunt doen om beter om te gaan met stress

10 dingen die je dagelijks kunt doen om beter om te gaan met stress

12 juni 2023
Bewerkt op 9 augustus 2023
vrouw leert omgaan met stress

We leven in een drukke samenleving en veel mensen krijgen steeds meer last van de negatieve gevolgen van stress. Stress heeft niet alleen invloed op ons mentale welzijn, maar kan ook zorgen voor slaapproblemen, hartkloppingen, hoofdpijn en een opgejaagd gevoel. Hoe kun je op een gezonde manier omgaan met stress?

Stress is onvermijdbaar

Het is niet nodig om alle stress uit je leven te bannen. Stress is namelijk een natuurlijke reactie van je lichaam en zorgt ervoor dat je alert bent en snel kunt handelen. Dit komt bijvoorbeeld goed van pas als je een prestatie moet leveren. Toch leven veel mensen constant met verhoogde stress, waardoor hun lichaam langdurig onder spanning staat. Dit kan zorgen voor de volgende lichamelijke klachten:

  • Hoofdpijn en migraine
  • Spierspanning en -pijn
  • Maag- en darmproblemen, zoals buikpijn, diarree of obstipatie
  • Vermoeidheid en uitputting
  • Verhoogde hartslag en hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Slaapproblemen, zoals slapeloosheid of onrustig slapen

Stress kan ook voor emotionele klachten zorgen:

  • Angst en nervositeit
  • Prikkelbaarheid en stemmingswisselingen
  • Overweldigend gevoel
  • Verminderde concentratie en geheugenproblemen
  • Rusteloosheid en ongeduld

Herken je een aantal van de bovengenoemde signalen? Dan is het belangrijk om beter te leren omgaan met stress. Het is hierbij van belang om activiteiten te ondernemen die helpen bij het verminderen en voorkomen van stress op dagelijkse basis. Ontdek welke van de volgende dingen bij jou voor verlichting van stress zorgen.

1. Mediteer

Het is geen nieuws meer dat meditatie helpt bij het verminderen van stress. Stress ontstaat vaak als we het idee hebben niet goed met een bepaalde situatie om te kunnen gaan. Misschien overweldigt je werk je, heb je financiële zorgen of vinden er (grote) veranderingen plaats in je leven. Meditatie traint je geest om de wereld om je heen te observeren, in plaats van direct op alles te willen reageren. Je voelt je hierdoor kalmer en kunt beter met stressvolle situaties omgaan.

De uitdaging is om dagelijks tijd te maken voor een meditatie. En dit hoeft helemaal niet lang te duren. Onthoud dat het doel van meditatie niet is om stress uit je leven te bannen. Meditatie helpt je om beter met stress om te gaan, zodat je goed kunt blijven functioneren als het leven stressvol aanvoelt.

Beter leren omgaan met stress? Probeer deze korte meditatie

Probeer de korte meditatie Focus op dit moment (collectie Minder stress) uit de Meditation Moments app.

Probeer Meditation Moments 7 dagen gratis
Start gratis proefperiode

2. Beweeg

Kun je je gedachten niet tot rust brengen? Probeer dan eerst eens om je lichaam tot rust te brengen. Als je gestrest bent, maakt je lichaam de stresshormonen adrenaline en cortisol aan. Je lichaam bewegen helpt in dit geval bij het verminderen van stress.

Je hoeft hiervoor geen marathon te rennen of uren in de sportschool te staan. Uit onderzoek is gebleken dat vijf minuten bewegen al zorgt voor een afname van de stresshormonen adrenaline en cortisol. Neem jezelf voor om iedere dag een korte beweegpauze te houden. Maak een wandeling, spring op de fiets of beweeg je lichaam op een manier die goed voelt op dat moment.

3. Volg een yogales

Het is wetenschappelijk bewezen dat yoga gevoelens van stress, angst en depressie kan verminderen. Tijdens yoga staat de verbinding tussen lichaam en geest centraal, wat een kalmerende werking heeft op het zenuwstelsel en helpt bij het verminderen van stress.

Je hoeft niet naar een studio te gaan om yoga te beoefenen. In de Meditation Moments app vind je verschillende yogalessen die je thuis kunt volgen. Je kunt kiezen uit sessies met verschillende doeleinden en lengtes. Probeer bijvoorbeeld eens de les Kalmerende yoga voor elk moment van de dag.

4. Schrijf je zorgen van je af

Vaak zijn het onze eigen gedachten die ons stress bezorgen. We komen maar niet tot een bepaald besluit, dus vraagt ons brein keer op keer of het op dit moment iets moet doen. Dit zorgt voor enorm veel onrust in je hoofd.

Een praktische manier om voor meer rust in je hoofd te zorgen is door je gedachten op papier te zetten. Schrijven geeft inzicht in welke zorgen reëel zijn en welke zorgen denkbeeldig. Hierna is het makkelijker om irreële zorgen los te laten.

5. Verminder je schermtijd

We staan er niet vaak bij stil, maar onze telefoons zijn een enorme stressfactor. Altijd verbonden en beschikbaar zijn zorgt er namelijk voor dat je stresslevels continu verhoogd zijn.

Het is daarom belangrijk dat je je bewust bent van je schermtijd. Grijp niet direct naar je telefoon als je wakker wordt en leg je telefoon het uur voordat je gaat slapen weg. Je kunt ook af en toe een telefoonvrije dag inplannen, zodat je hersenen kunnen ontprikkelen.

6. Besteed aandacht aan zelfzorg

Als het op zelfzorg aankomt, is de kwaliteit belangrijker dan de kwantiteit. Het gaat erom dat je activiteiten kiest die jou tot rust brengen – en dit verschilt waarschijnlijk van dag tot dag.

Dagelijks aandacht besteden aan zelfzorg is enorm belangrijk. Niet de tijd nemen om voor je eigen lichaam en geest te zorgen vergroot de kans op stress, angst en burn-out enorm. Je kunt bijvoorbeeld op de volgende manieren zelfzorg toepassen in jouw leven:

  • Lees een boek
  • Neem een warm bad
  • Boek een massage
  • Ruim je huis of kamer op
  • Luister naar rustgevende muziek

7. Stel gezonde grenzen

Als je beter wilt omgaan met stress is het nodig om grenzen te stellen. Of we het nou leuk vinden of niet, stress verminderen gaat niet goed samen met een overvolle agenda.

Waarschijnlijk zijn er enorm veel dingen die je wilt doen, maar die ten koste gaan van je slaap, routines en gezonde gewoonten. Het is dus vaak (tijdelijk) nodig om nee te zeggen tegen sociale afspraken en extra verantwoordelijkheden op je werk.

8. Doe een ademhalingsoefening

Diep ademhalen is een van de snelste manieren om stress te verminderen. Ademhalingsoefeningen kalmeren je zenuwstelsel en zorgen voor een ontspannen gevoel. Probeer de volgende keer als je stress voelt opkomen een van deze ademhalingsoefeningen tegen stress en angst.

9. Ontwikkel een ochtendroutine

Meteen naar je telefoon grijpen als je wakker wordt en vervolgens aan je eerste kop koffie van de dag beginnen is waarschijnlijk het slechtste wat je kunt doen als je stress wilt verminderen. Hoe je de dag begint heeft namelijk een enorme invloed op de rest van de dag.

Veel van ons drinken koffie in de ochtend omdat het een energieboost geeft. Cafeïne verhoogt namelijk adrenaline en verlaagt het stofje adenosine (wat zorgt voor een ontspannen gevoel). Dit betekent dat het drinken van koffie je prikkelbaarder en gestrest kan maken. Wil je je serieus inzetten om stress te verminderen? Vermijd cafeïne dan zoveel mogelijk (als je hier gevoelig voor bent).

10. Slaap genoeg

Genoeg slapen is enorm belangrijk als je beter wilt leren omgaan met stress. Een uitgeruste geest maakt het namelijk veel makkelijker om met stressvolle situaties om te gaan.

Toch kan het een uitdaging zijn om genoeg te slapen, zeker als je gestrest bent. Heb je hier moeite mee? Lees hier hoe je in slaap kunt vallen met stress.

Hoe kun je het beste omgaan met stress?

Als je stress ervaart, is het belangrijk om activiteiten aan je dagelijkse routine toe te voegen die helpen bij het verminderen van stress. Begin met het maken van kleine aanpassingen in je dagelijkse routine en ontdek wat voor jou werkt. De volgende tips helpen bij het verminderen van stress:

  1. Mediteer
  2. Beweeg
  3. Volg een yogales
  4. Schrijf je zorgen van je af
  5. Verminder je schermtijd
  6. Besteed aandacht aan zelfzorg
  7. Stel gezonde grenzen
  8. Doe een ademhalingsoefening
  9. Ontwikkel een ochtendroutine
  10. Slaap genoeg
Hoe rustig blijven bij stress?

Stress ontstaat vaak als we het idee hebben niet goed met een bepaalde situatie om te kunnen gaan. Meditatie traint je geest om de wereld om je heen te observeren, in plaats van direct te reageren. Je voelt je hierdoor kalmer en kunt beter met stressvolle situaties omgaan.

Deel artikel

MeditationMoments
Slaap beter en stress minder met Meditation Moments - de #1 app voor meer rust in je hoofd. Meer dan 1 miljoen mensen gingen je al voor!


Probeer Meditation Moments Premium 7 dagen gratis