7 tips om je huis, lichaam en geest voor te bereiden op de lente

7 tips om je huis, lichaam en geest voor te bereiden op de lente

8 maart 2023
lente bloesem

Krijg je in de lente de kriebels om een grote schoonmaak te houden of het interieur van je huis om te gooien? Dat is niet vreemd. De lente is het seizoen van hergeboorte en moedigt je aan om “opnieuw” te beginnen.

De winter is van nature een tijd van reflectie, rust en cocoonen. En de natuur weerspiegelt dit. De dagen zijn kort en het is koud buiten. Dit maakt het aangenaam om je thuis terug te trekken op de bank en je voor te bereiden op een nieuw begin. Want zodra de lente aanbreekt, is het tijd om elk zaadje dat je in de winter hebt geplant tot bloei te zien komen.

Lente reset: tips voor een frisse start

De lente biedt een kans om opnieuw te beginnen. Dus wat is een betere manier om de lente te starten dan met een frisse omgeving, een fit lichaam en een heldere geest? Hier zijn 7 tips voor een lente reset.

1. Zorg voor een schoon en opgeruimd huis

Een opgeruimd huis staat gelijk aan een opgeruimd hoofd. Net zoals een rommelige omgeving vaak zorgt voor stress en een gebrek aan concentratie.

Plan daarom een dag voor een grote lenteschoonmaak. Ontdoe jezelf van spullen die je niet meer gebruikt en ruim de overige spullen netjes op.

Het ontspullen en opruimen van je hele huis kan nogal overweldigend zijn. Je kunt de taak daarom ook opsplitsen in kleinere taken. Begin bijvoorbeeld met het schoonmaken van de keukenkastjes en vul alle potjes aan met nieuwe specerijen voor dit seizoen.

Zorg ervoor dat je regelmatig tijd vrijmaakt voor het schoonmaken en opruimen van je huis. Als je iedere dag een kleine taak doet, zal het je niet snel overweldigen.

2. Begin in een nieuw notitieboekje

De lente staat in het teken van een frisse start. En wat is een betere manier om een nieuw hoofdstuk te beginnen dan jezelf te trakteren op een nieuw notitieboekje?

Een heel nieuw seizoen staat voor de deur. Wat is je intentie voor de lente? Waar wil je meer tijd aan besteden en wat wil je achter je laten? Het opschrijven van je doelen en intenties voor het nieuwe seizoen zorgt niet alleen voor meer motivatie en inspiratie, het zorgt er simpelweg ook voor dat je ze niet vergeet.

nieuw notitieboekje

3. Maak iedere dag een korte wandeling

Terwijl de wintermaanden in het teken stonden van rust, reflectie en het jezelf zo comfortabel mogelijk maken, nodigt de lente ons uit om te ontwaken uit onze winterslaap en de buitenwereld opnieuw te ontdekken.

De dagen worden langer en de temperaturen stijgen, wat het een stuk aangenamer maakt om naar buiten te gaan voor een wandeling. En er zijn tal van manieren waarop je meer beweging in je dag kunt integreren: wandel een rondje na de lunchpauze, nodig vrienden uit voor een wandelafspraak of doe een korte wandelmeditatie voordat je naar je werk gaat.

4. Vernieuw je slaaproutine

Alles wat je in je dagelijkse leven doet, doe je beter met een goede nachtrust. Toch verandert bij veel mensen hun slaaproutine in de lente. Veel mensen worden eerder wakker doordat de zon vroeger opkomt en vallen later in slaap door de stijgende temperaturen en de lichte avonden.

De kans is dus groot dat je korter slaapt naarmate de dagen langer worden. Daarom is het nog belangrijker om je slaapgewoonten te vernieuwen en verbeteren. Zorg voor een koele slaapkamer en breng je lichaam en geest tot rust met een ontspannende avondmeditatie.

Lees hier meer over hoe je je nachtrust kunt verbeteren.

5. Eet seizoensgebonden groenten en fruit

Niet alleen je omgeving, maar ook je lichaam kan af en toe een reset gebruiken. De lente biedt de gelegenheid om nieuwe energie op te doen door seizoensgebonden groenten en fruit te eten.

Het is niet nodig om een detoxkuur te volgen om je energieker te voelen (maar voel je vrij om dit te doen als dit jouw ding is). Meer seizoensgroenten en -fruit toevoegen aan je eetpatroon zorgt al snel voor een kalmer, gelukkiger en energieker gevoel.

  • Lentegroenten: doperwten, asperges, zeekraal, raapstelen, rabarber, meiraap, koolrabi
  • Lentefruit: mango, grapefruit, blauwe bes, aardbei, citroen
vers fruit

6. Breng meer tijd door met anderen

Velen hebben van nature de neiging om uit hun schulp te kruipen zodra de lente start. De eerste zonnestralen nodigen ons namelijk uit om naar buiten te gaan en af te spreken met vrienden (of zelfs nieuwe connecties aan te gaan).

Plan een paar buitenactiviteiten met anderen die je stemming een boost geven. Bezoek samen een markt, maak een wandeling in de natuur of organiseer een picknick in het park. Tijd doorbrengen met anderen zal direct voor een goed gevoel zorgen.

7. Maak tijd voor dingen die jou gelukkig maken

Wat als je meer zou doen van de dingen die jou gelukkig maken? Of het nu het kijken naar de zonsopgang is, het dansen op blote voeten op een festival of het afspreken met een vriend(in) om samen te brunchen. Meer doen van de dingen die jou gelukkig maken zal je een enorme energieboost geven.

Het maakt niet uit of het iets kleins of groots is: kies er bewust voor om iedere dag iets te doen waar jij plezier uit haalt.

Wanneer begint de lente in Nederland?

In Nederland begint de lente meestal op 20 of 21 maart. Dit is het moment waarop de dag en nacht ongeveer even lang duren, wat ook wel de lente-equinox wordt genoemd. Vanaf deze dag worden de dagen langer en de nachten korter, waardoor het weer warmer wordt en de natuur ontwaakt uit de winter.

Hoe begin ik de lente goed?

Hier zijn een aantal tips voor een frisse start:

  1. Zorg voor een schoon en opgeruimd huis
  2. Begin in een nieuw notitieboekje
  3. Maak iedere dag een korte wandeling
  4. Vernieuw je slaaproutine
  5. Eet seizoensgebonden groenten en fruit
  6. Breng meer tijd door met anderen
  7. Maak tijd voor dingen die jou gelukkig maken
Deel artikel

MeditationMoments
Slaap beter en stress minder met Meditation Moments - de #1 app voor meer rust in je hoofd. Meer dan 1 miljoen mensen gingen je al voor!


Probeer Meditation Moments Premium 7 dagen gratis