Witte ruis: wat is het en hoe kun je het gebruiken om beter te slapen?

Witte ruis: wat is het en hoe kun je het gebruiken om beter te slapen?

1 november 2022
Bewerkt op 9 november 2022
witte ruis

Er zijn veel dingen die je kunt doen om beter te slapen, maar een methode die vaak over het hoofd wordt gezien is het gebruik van witte ruis. Witte ruis, ook wel white noise genoemd, is een geluid dat constant en rustgevend is en je kan helpen om beter en dieper te slapen. In dit artikel lees je alles over witte ruis en hoe je het zelf kunt gebruiken om beter te slapen.

Waarom is goede slaap belangrijk?

Slaap verbetert je stemming en algehele geestelijke gezondheid. Een goede nachtrust helpt ook bij lichamelijk herstel, vermindert stress en versterkt het immuunsysteem. Kortom, voldoende slaap van goede kwaliteit is van cruciaal belang voor je welzijn. Fysiek én mentaal. Als je niet voldoende slaapt of als je moeite hebt om in slaap te vallen, kan witte ruis je helpen om dit te verbeteren.

Wat is witte ruis?

Witte ruis is een geluid dat gelijkmatig is verdeeld over alle frequenties. Dit betekent dat het volume overal gelijk is, waardoor het heel stabiel en monotoon is. Je kunt het ook wel vergelijken met het geluid van regen die valt, golven die op de kust slaan of een ventilator in de slaapkamer.

Witte ruis is een geluid dat je kunt gebruiken om andere geluiden te verdoezelen. Doordat het geluid zo monotoon is, kun je gemakkelijker ander geluid negeren. Je kunt op deze manier andere geluiden maskeren die je anders misschien wakker houden.

Dit kan vooral nuttig zijn als je in een lawaaiige omgeving woont, zoals in een drukke stad, of als je overdag probeert te slapen. Witte ruis kan ook helpen om geluiden in huis te maskeren, zoals voetstappen of deuren die dichtslaan.

Wat zijn de voordelen van witte ruis?

Witte ruis heeft veel voordelen. Een van de belangrijkste is dat het je kan helpen om beter te slapen. Witte ruis kan je ook helpen om je te concentreren en te focussen, en om stress en angst te verminderen.

1. Betere slaapkwaliteit

Onderzoek toont aan dat storende geluiden een negatieve impact kunnen hebben op de kwaliteit van je slaap. Witte ruis kan de kwaliteit en duur van je slaap verbeteren door geluiden van buitenaf te verdoezelen.

2. Betere concentratie en focus

Witte ruis zorgt voor een optimale werkomgeving omdat het afleidende geluiden maskeert. Luisteren naar witte ruis kan je concentratie en focus verbeteren als je in een rumoerige omgeving werkt. Op deze manier werk je gelijk een stuk productiever.

3. Minder stress en angst

Iedereen kan wel een beetje ontspanning gebruiken en witte ruis kan hierbij helpen. Veel mensen vinden het zoemende geluid van witte ruis prettig om naar te luisteren – wat automatisch voor ontspanning zorgt!

Witte ruis maakt het makkelijker om je af te zonderen van de rest van de wereld. Dit kan vooral fijn zijn als je snel overprikkeld bent, of als je je in een lawaaierige omgeving bevindt.

Hoe gebruik je witte ruis?

Om naar witte ruis te luisteren, kun je een witte ruis machine of een app gebruiken. De Meditation Moments app heeft verschillende white noise tracks die je kunt uitproberen. Het enige wat je hoeft te doen is de track af te spelen op je telefoon.

Er zijn veel verschillende soorten witte ruis, dus ga op zoek naar eentje die je fijn vindt. Denk aan een zoemende ventilator, een brommende airco, maar ook natuurgeluiden. Je kunt ook het volume en de toonhoogte aanpassen om een geluid te vinden dat voor jou het meest ontspannend is.

Zorg er wel voor dat je het geluid niet hoger zet dan 50 decibel. Als dit niet genoeg voor je is, dan kun je het volume langzaam ophogen. Blijf altijd onder de 85 decibel – een hoger volume kan gevaarlijk worden na een tijdje.

De Meditation Moments app heeft verschillende white noise tracks die je kunt uitproberen. Zo ontdek je zelf welke je het fijnst vindt!

Witte ruis onderdeel maken van je avondroutine

Je kunt witte ruis ook onderdeel maken van je avondroutine. Luister bijvoorbeeld naar witte ruis terwijl je een bad neemt of een boek leest voor je naar bed gaat. Op deze manier train je je hersenen dat het tijd is om te gaan slapen.

Een aantal dingen die je kunt doen om een avondroutine te creëren:

  • Ga iedere avond op dezelfde tijd naar bed.
  • Vermijd blauw licht een uur voordat je gaat slapen.
  • Zorg ervoor dat je activiteiten kiest die ontspannend zijn (lees een boek, neem een warm bad of doe een ontspannende meditatie).
  • Eet geen zware maaltijden vlak voor het slapen.
  • Vermijd cafeïne minstens 6 uur voor het slapen.

Witte ruis en baby’s

Voor baby’s kan het soms lastig zijn om in complete stilte te slapen. Een zoemend geluid op de achtergrond kan dan helpen. Hoewel witte ruis heeft bewezen dat het helpt om baby’s sneller in slaap te laten vallen, zijn er wel een aantal gevolgen waar rekening mee gehouden moet worden. Zo kunnen baby’s bijvoorbeeld gewend raken aan het geluid van witte ruis, waardoor ze moeilijker in slaap kunnen vallen in een stille omgeving.

Het is niet altijd even makkelijk om een baby in slaap te krijgen. White noise kan hierbij helpen door zijn kalmerende effecten. Een onderzoek uit PubMed heeft dit bevestigd. Aan dit onderzoek deden 40 pasgeboren baby’s mee van tussen de 2 en 7 dagen oud. Hiervan viel 80% binnen 5 minuten in slaap na het luisteren naar white noise. Van de groep baby’s die niet naar white noise luisterden, viel maar 25% binnen 5 minuten in slaap.

Is witte ruis voor baby’s gevaarlijk?

Witte ruis is niet gevaarlijk voor baby’s, mits het volume niet hoger is dan 50 decibel. Als een baby wordt blootgesteld aan te hoge geluidsdrukniveaus, kan dit schadelijk zijn voor het gehoor en de auditieve ontwikkeling van de baby. Zorg er daarom voor dat het volume onder het limiet blijft en zet de machine op minimaal 200 cm afstand van de baby.

Luisteren naar witte ruis is niet de oplossing voor alle baby’s. Sommigen vinden het geluid van witte ruis simpelweg niet fijn om naar te luisteren. En anderen vinden het zo fijn dat ze niet zonder witte ruis in slaap kunnen vallen. Het wordt daarom aangeraden om het geluid uit te zetten zodra de baby in slaap is gevallen.

Of het nu voor jezelf of voor de kleine is, luisteren naar witte ruis zorgt voor een rustige omgeving waardoor je beter kunt slapen. Ontdek zelf welke soort witte ruis goed voor jou werkt. Je vindt de categorie 'White noise' in de Meditation Moments app.

Deel artikel

MeditationMoments
Slaap beter en stress minder met Meditation Moments - de #1 app voor meer rust in je hoofd. Meer dan 1 miljoen mensen gingen je al voor!


Probeer Meditation Moments Premium 7 dagen gratis