5 tips om je meditatieroutine te behouden op reis

5 tips om je meditatieroutine te behouden op reis

12 juni 2023
Bewerkt op 9 augustus 2023
vrouw mediteert op reis

Als we op reis gaan zijn onze rituelen en routines vaak de eerste dingen die we overboord gooien. Misschien zorgt het reizen ervoor dat je te moe bent om dagelijks te mediteren of kun je maar moeilijk je draai vinden. Dit terwijl het juist enorm waardevol kan zijn om te mediteren op reis. Niet alleen kan meditatie je helpen om te aarden op een nieuwe plek, het helpt je ook om aanwezig te zijn in het hier en nu. Zo geniet je meer en ervaar je minder stress.

Het kan moeilijk zijn om je meditatieroutine te behouden op reis, zeker als je agenda gevuld is met reisdagen, uitstapjes of achter de kinderen aan rennen. Toch is het mogelijk om je aan je gezonde gewoonte te houden als je omgeving verandert. Hier lees je vijf tips over hoe je je meditatieroutine kunt behouden op reis.

1. Maak van meditatie een prioriteit

Als je op reis bent kun je genoeg excuses verzinnen om niet te mediteren. Je bent in een andere omgeving, moet je aan een druk reisschema houden of hebt simpelweg geen zin om iets te ‘moeten’. Dit is waarom je duidelijk voor ogen moet hebben waarom je wilt mediteren.

Jouw ‘waarom’ moet belangrijker zijn dan de excuses om het niet te doen. Het leven is namelijk druk en er zijn altijd redenen om iets niet te doen. Maak daarom van meditatie een prioriteit. Maak een lijstje van de dingen die belangrijk zijn voor jou. Als hier 'rust' en 'mentale gezondheid' opstaan, zal het makkelijker zijn om tijd vrij te maken voor een meditatie.

2. Mediteer gelijk als je wakker wordt

Voor veel mensen werkt het goed om gelijk te mediteren als ze wakker worden. Als we tegen onszelf zeggen dat we ‘later’ op de dag gaan mediteren, is er namelijk een grote kans dat het niet gebeurt.

Het fijne is dat je niet je bed hoeft te verlaten om te mediteren. Je kunt zittend of zelfs liggend mediteren in bed. Als je het fijn vindt, kun je ook nog een extra kussen op je buik leggen om jezelf te gronden.

3. Mediteer onderweg

Als je niet de tijd of ruimte hebt om in stilte te gaan zitten voor een meditatie, kun je ook mediteren als je onderweg bent (luister bijvoorbeeld naar positieve affirmaties als je in de auto zit). Als je veel onderweg bent kun je ook experimenteren met actieve vormen van meditatie. Onthoud dat er geen meditatiehandboek is. De enige ‘mislukte’ meditatie is de meditatie die je niet hebt gedaan.

Hoewel veel mensen reizen koppelen aan drukte en stress, kunnen dit juist momenten zijn om jezelf terug te trekken en tot rust te komen. In de Meditation Moments app vind je allerlei meditaties die je onderweg kunt doen. Probeer de volgende keer dat je onderweg bent eens de meditatie Een momentje bewust zijn om jezelf te gronden en je tevreden te voelen in het hier en nu.

Probeer Meditation Moments 7 dagen gratis
Start gratis proefperiode

4. Creëer een fijne plek

Als je tijdens je reis langer op een bepaalde locatie verblijft, kan het helpen om een fijne plek voor jezelf te creëren waar je kunt mediteren. Je kunt hier bijvoorbeeld een paar voorwerpen neerleggen die je van thuis hebt meegenomen (een meditatiekussen, koptelefoon of een kaars die je kunt branden tijdens een meditatie).

Het creëren van een fijne plek zorgt ervoor dat je eraan herinnerd wordt om te mediteren. Je kunt met jezelf afspreken dat je iedere ochtend voor het ontbijt op je kussentje gaat zitten. Het creëren van je eigen meditatieplek geeft je ook de mogelijkheid om rust te vinden in de chaos die er misschien is als je op reis bent.

5. Wees flexibel

Reizen zorgt vaak voor onvoorspelbare situaties en soms is het niet mogelijk om je eigen meditatieplek te creëren. Op die momenten is het belangrijk om flexibel te zijn. Als je niet in staat bent om een meditatie te doen, kun je ook kort pauzeren voordat je een nieuw slokje van je koffie neemt. Het is belangrijk om op zoek te gaan naar manieren die werken voor jou en waardoor jij je goed voelt.

Hoe behoud je je meditatieroutine op reis?

1. Maak van meditatie een prioriteit
2. Mediteer gelijk als je wakker wordt
3. Mediteer onderweg
4. Creëer een fijne plek
5. Wees flexibel

Deel artikel

MeditationMoments
Slaap beter en stress minder met Meditation Moments - de #1 app voor meer rust in je hoofd. Meer dan 1 miljoen mensen gingen je al voor!


Probeer Meditation Moments Premium 7 dagen gratis