Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

5 makkelijkste meditatie oefeningen voor thuis

30 maart 2022

5 makkelijkste meditatie oefeningen voor thuis

meditatie oefeningen

Het voordeel van mediteren is dat je dit overal kunt doen. Er zijn genoeg meditatie oefeningen die je lekker thuis kunt doen. Het is enkel een kwestie van een timer zetten, comfortabel gaan zitten of liggen en mediteren. Maar met welke oefeningen kun je dan het beste beginnen? Hier is onze top 5!

5 verschillende meditatie oefeningen

Voor de een is een wandeling door de natuur rustgevend, terwijl de ander heerlijk ontspant van lezen. Maar als je daar te onrustig voor bent, of gewoon liever thuisblijft, zijn meditatie oefeningen zeer geschikt. Met zo’n oefening word je ‘gedwongen’ stil te staan, rust te nemen en alles gewoon over je heen te laten komen.

Met verschillende meditatie oefeningen kun je je ademhaling weer onder controle krijgen, je bloeddruk verlagen en je hoofd legen. Het maakt je ontspannen en zorgt ervoor de stresspiek die je op dat moment ervaart weggaat. Genoeg redenen dus om een van onderstaande oefeningen uit te proberen.

meditatie oefeningen

1.   Geleide meditatie

Soms kan mediteren nogal overweldigend voelen. Want waar denk je dan aan als je stilzit? Wat doe je dan?”. Met een geleide meditatie wordt dit een stuk makkelijker. Een geleide meditatie is een meditatie waarbij je door de meditatie heen wordt geleid door een stem (in combinatie met muziek).

De Meditation Moments app staat boordevol geleide meditaties. Je kunt hierbij zelf kiezen hoe lang je wilt mediteren. Het enige wat je hoeft te doen is lekker te zitten of te liggen in een ruimte waar je niet gestoord kan worden. Het zou dus zelfs kunnen op het toilet op je werk (mocht je spontaan de behoefte voelen om even op adem te komen).

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

2.   Telmeditatie

‘Even tot 10 tellen’ is in deze situatie positief bedoeld. We kennen deze uitspraak namelijk vooral om een woedebui onder controle te krijgen of ervoor te zorgen dat we die ene opmerking die voortkomt uit irritatie doorslikken. Ja, we herkennen deze situatie allemaal wel.

Maar in dit artikel pakken we de 10 seconden-regel positiever aan. 10 seconden zijn namelijk voldoende om even op adem te komen en je gedachten een plekje te geven. De bedoeling met een telmeditatie is dat je tijdens iedere uitademhaling tot 10 telt. Dit zorgt ervoor dat je rustiger gaat ademhalen, en vooral diep moet inademen om tien tellen lang uit te kunnen ademen.

Als je merkt dat je ademhaling wat gejaagder gaat, is dit de perfecte oefening om niet alleen rustiger te worden, maar ook te voorkomen dat je gaat hyperventileren. Daarnaast zul je merken dat je spieren gaan ontspannen.

3.   Ademhalingsmeditatie

Deze meditatieoefening heeft wel iets weg van de vorige oefening, alleen ben je hier wat vrijer in het ademen. Deze oefening is dus ook geschikt als je moeite hebt met langer uitademen. Bij deze oefening ga je in jezelf ‘noteren’ wat je aan het doen bent. Bij elke inademing denk je ‘in’ en bij elke uitademing denk je ‘uit’.

Op deze manier ben je ook bezig met een variant van geleide meditatie, maar dan met je gedachten. Het moment dat je gedachten afdwalen, kun je door het noteren jezelf weer terugbrengen naar het bewust in- en uitademen.

Lees ook: 4 ademhalingsoefeningen bij spanning en stress

4.   Labelmeditatie

Deze oefening sluit aan bij de ademhalingsmeditatie. Het verschil is dat je met je nu ook vrijer mag zijn met het laten lopen van je gedachten. Deze ga je in gedachten benoemen. Als je een geluid hoort, kun je dit labelen als ‘geluid’. Als er een gevoel opkomt die je eigenlijk niet wilt voelen, kun je dit labelen als ‘pijn’ of ‘verdriet’. Op deze manier accepteer je dat negatieve gevoelens en gedachten aanwezig mogen zijn, maar dat je daar op dat moment niets mee hoeft te doen.

Het is daarnaast een manier om je bewust te worden van wat er speelt in je hoofd. Soms kun je door drukte namelijk gemakkelijk onbewuste gevoelens wegstoppen en er op een later moment last van krijgen. Labelmeditatie is een goede en ontspannen manier om bewust te worden van de stressfactoren in je leven en het een plekje te geven.

5.   Concentratiemeditatie

Deze oefening is zeer geschikt als je moeite hebt om in slaap te vallen. Het kan dan zijn dat je je draai niet kunt vinden in bed of je hoofd nog vol gedachten zit. Dan is de concentratiemeditatie ideaal om uit te proberen. Hierbij draait het om volledige concentratie op je ademhaling. Je gaat eerst rechtop in bed zitten, zodat je minder stress hebt van het idee dat je niet in slaap kunt vallen.

Het is belangrijk dat je hierbij echt de volle focus hebt op hoe je ademt en hoe vaak je ademt. Door je helemaal te richten op ademhaling, ga je merken dat de gedachten en drukte van de dag langzaam van je afglijden. Zodra je het idee hebt dat je hoofd leeg is en je steeds langzamer en dieper ademt, kun je lekker gaan liggen en langzaam in slaap vallen.

Meer weten over verschillende meditatie oefeningen? In onze app vind je nog meer meditaties die je thuis, op het werk of onderweg (in het openbaar vervoer welteverstaan) kunt uitvoeren!

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.