Doelen stellen en behalen in 5 eenvoudige stappen

vrouw schrijft doelen op

Doe je altijd twee dingen tegelijk, is het onderhouden van relaties een uitdaging en neem je nooit een pauze? Dan heb je het waarschijnlijk te druk. En hoewel je misschien denkt dat je altijd bezig moet zijn om iets te bereiken, levert het harde werken vaak niets op. Doelen stellen kan je helpen.

Waarom doelen stellen?

Zou je in het vliegtuig stappen zonder je bestemming te weten? Waarschijnlijk niet. Hetzelfde geldt voor jouw eigen leven. Misschien werk je enorm hard, maar in de verkeerde richting. Of heb je helemaal geen idee waar je naartoe werkt. Het stellen van doelen helpt je om dichter bij jouw ideale toekomst te komen.

Doelen stellen voor jezelf laat je zien waar je je op moet focussen. Dit zorgt ervoor dat je alle onbelangrijke activiteiten achterwege kunt laten. Het draait allemaal om het prioriteren van de dingen die belangrijk zijn voor jou. Is je doel om geld te sparen? Dan weet je dat je uit eten gaan beter over kunt slaan. Of wil je een eigen business starten? Dan is het misschien een goed idee om een masterclass over ondernemerschap te volgen.

Levensdoelen stellen

Het stellen van grote levensdoelen kan overweldigend zijn. Misschien weet je niet wat je wilt, heb je er nog nooit diep over nagedacht of denk je dat je doelen onhaalbaar zijn.

Als dit voor jou geldt, is het belangrijk om de tijd te nemen om diep na te denken over wat je wilt in het leven. Nadenken over wat jouw waarden zijn is een goed begin. Welke waarden zijn belangrijk voor jou? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Liefde
  • Vrijheid
  • Balans
  • Authenticiteit
  • Respect
  • Creativiteit
  • Familie
  • Eerlijkheid
  • Vertrouwen
  • Gezondheid

Maak een lijst van jouw top 5 waarden voor de volgende belangrijke gebieden in je leven: werk, relaties, gezondheid (fysiek en mentaal), vrije tijd, spiritualiteit en persoonlijke groei.

Het belang van waarden bij het stellen van doelen

Het is belangrijk om aan al deze gebieden aandacht te geven als je een zinvol leven wilt leiden. Besteed je bijvoorbeeld enkel aandacht aan je werk, dan zal dit een negatieve invloed hebben op je relaties. En als je niet op je gezondheid let, zul je niet goed kunnen presteren op je werk. Gebruik je waarden bij het stellen van je doelen. Als je je waarden negeert, wordt het moeilijk om voldoening te halen uit het werken aan je doelen.

Voorbeeld: het gebruiken van waarden bij doelen stellen

Stel je voor dat je doelen op werkgebied wilt stellen. Je bent al een tijdje niet gelukkig met je baan, maar je weet niet precies waar het aan ligt. Iets voelt simpelweg niet goed. Dit kan een teken zijn dat de waarden van het bedrijf waarvoor je werkt niet overeenkomen met die van jezelf.

Misschien heb je na het evalueren van je waarden ontdekt dat vrijheid in je werk heel belangrijk is voor jou. Dit terwijl je huidige werkgever verwacht dat je van 9-5 op kantoor aanwezig bent. En omdat deze manier van werken niet bij jouw waarden past, ontstaat er een gevoel van ontevredenheid. Als de waarden van het bedrijf waarvoor je werkt niet overeenkomen met die van jezelf, kan er zelfs chronische stress ontstaan wat impact heeft op je mentale en fysieke gezondheid.

Dit betekent niet gelijk dat je je baan moet opzeggen. Een eerlijk en open gesprek met je werkgever kan duidelijk maken wat jullie (verschillende) waarden zijn en hoe jullie hier balans in kunnen vinden.

Je kunt je waarden zien als een gids. Als je niet weet wat je waarden zijn of als je ze niet erkent, is het vrijwel onmogelijk om geluk en voldoening te ervaren.

Houd je waarden in gedachten bij het stellen van je grote doelen. Stel je voor, je wilt carrièredoelen stellen en je waarden zijn creativiteit, vrijheid en flexibiliteit. Dan zal werken voor een start-up beter bij je passen dan een baan bij een grote organisatie. Maar als je waarden structuur, zekerheid en stabiliteit zijn, dan past een grote organisatie wellicht beter bij je. Wat je doelen ook zijn, zorg ervoor dat ze overeenkomen met je waarden.

vrouw stelt doelen

Tips voor het stellen en bereiken van doelen

We geven je vijf tips die je kunt gebruiken bij het stellen en behalen van grote doelen.

1. Schrijf je doelen op

Het opschrijven van doelen is enorm krachtig. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat mensen die hun doelen opschrijven meer kans hebben om deze daadwerkelijk te behalen. Het opschrijven van doelen zorgt ervoor dat ze ‘echt’ en tastbaar worden. Het verkleint ook de kans dat je je doelen simpelweg vergeet.

2. Splits grote doelen op in kleine, meetbare doelen

Hoe weet je of je dichter bij je doel komt als je doel niet meetbaar is? Als je al je hele leven met overgewicht worstelt, is het niet realistisch om in een maand tijd een gezond gewicht te bereiken. Probeer in plaats daarvan een halve kilo per week te verliezen door drie keer per week te sporten en op je voeding te letten. Door een groot doel in kleine, meetbare doelen op te splitsen, zorg je ervoor dat je niet overweldigd raakt.

3. Neem tijd om te evalueren

Werk je aan je doelen maar heb je het idee dat je nergens komt? Neem een moment om naar je huidige strategie te kijken. Brengen de dingen die je doet je dichter bij je doelen? Zo niet, dan is het nodig om je strategie aan te passen in de goede richting.

Je doelen evalueren zorgt ervoor dat je zo effectief mogelijk naar het gewenste resultaat toe kunt werken. Het laat je zien of je op de goede weg bent of dat je je acties aan moet passen.

4. Zorg voor een plan B

Je hebt misschien wel eens gehoord van het gezegde: “The most successful people are those who are good at plan B.” En hoewel we altijd wensen dat alles meteen lukt, is dit in de realiteit vaak niet het geval.

Vaak lopen dingen anders dan gepland. Dat hoort simpelweg bij het leven. Probeer niet ontmoedigd te raken als dit gebeurt, maar zie het als een kans om je weerbaarheid te vergroten.

5. Houd jezelf verantwoordelijk

Hoewel gemotiveerd zijn goed is, zou je niet alleen op motivatie moeten vertrouwen bij het behalen van doelen. We zeggen dit omdat motivatie komt en gaat. Het is dus niet iets waar je altijd op kunt rekenen.

Daarom is het belangrijk om jezelf verantwoordelijk te houden. Vind manieren om aan je doelen te werken, zelfs op de dagen dat je niet gemotiveerd bent. Zoek steun bij gelijkgestemden en maak een actieplan met duidelijke deadlines voor jezelf. Motivatie is wat je op weg helpt, maar discipline is wat ervoor zorgt dat je door blijft gaan.

De meeste mensen zullen waarschijnlijk geen actie ondernemen na het lezen van deze blog. Wees degene die een pen pakt en gelijk begint met het stellen van doelen. Over een jaar ben je blij dat je vandaag bent begonnen.

Deel artikel

MeditationMoments
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en veel ontspannende momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.


Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis