Hoe meditatie Jolanda hielp om van haar paniekaanvallen af te komen

Hoe meditatie Jolanda hielp om van haar paniekaanvallen af te komen

26 mei 2023
Bewerkt op 9 augustus 2023
Jolanda

Toen Jolanda in 2021 tijdens het wandelen last kreeg van extreme benauwdheid en een hoge hartslag, stuurde haar huisarts haar naar een cardioloog. Ze kreeg de diagnose MCD (microvasculaire coronaire dysfunctie) en moest een hartkatheterisatie ondergaan. Ze gaf haar lichaam niet de rust die het nodig had, waardoor het begon te protesteren. Een periode van paniekaanvallen volgde en van de vrolijke, energieke Jolanda was weinig meer over. Totdat ze op aanraden van een ambulancemedewerker begon met mediteren.

Jolanda kan haar eerste paniekaanval nog herinneren als de dag van gisteren. “Ik was in de middag bij vrienden geweest en voelde een heftige pijn opkomen tussen mijn schouderbladen. Het zweet brak me uit, mijn hartslag schoot omhoog en ik kreeg last van misselijkheid en diarree,” vertelt ze. Op dat moment was ze met haar vriend thuis en belde ze de ambulance.

Eerder was er bij Jolanda MCD geconstateerd, wat kan zorgen voor pijnklachten op de borst en kortademigheid. Haar hartslag was dit keer gestegen naar 160 slagen per minuut en de ambulancemedewerker vertelde haar dat er geen reden was om haar op te nemen; ze had een paniekaanval gehad.

“Ik dacht dat ik veel te nuchter was voor meditatie”

“Toen de ambulancemedewerker me de tip gaf om te gaan mediteren, was ik sceptisch. Ik dacht dat ik daar veel te nuchter voor zou zijn,” vertelt ze. Een vriendin raadde haar aan om met een psycholoog te praten, maar daar voelde ze niks voor. De paniekaanvallen die volgden en de wanhoop in de ogen van haar vriend, lieten haar realiseren dat ze naar een oplossing moest zoeken.

Nadat ze ‘s nachts weer een paniekaanval had gehad, ging ze op zoek naar online meditaties. Al snel kwam ze de website van Meditation Moments tegen. Ze speelde een meditatie af en werd verrast door de stem van Michael, die tegen haar verwachting in helemaal niet zweverig was. “Uiteindelijk viel ik met de meditatie in slaap en leek het de volgende ochtend of de paniek plotseling was verdwenen.”

Jolanda besloot om premium lid te worden en maakte ook kennis met de Flow-lessen uit de app. Niet alleen vond ze het een fijn gevoel om haar lichaam los te schudden op de muziek, ze merkte ook dat er enorm veel emoties naar boven kwamen. Tijdens de sessie Flow voor het loslaten van spanning, ervaarde Jolanda een enorme bevrijding. “Ik heb een half uur lang gehuild en geschreeuwd. Daarna voelde ik me opgelucht,” vertelt ze.

Na een aantal Flow-sessies te hebben gevolgd, dacht Jolanda dat ze de grootste spanning had losgelaten. Maar niets bleek minder waar. “Ik kwam erachter dat mijn lichaam sinds de hartkatheterisatie altijd ‘aan’ stond en ik enorm veel spanning vasthield. Nog steeds komt er frustratie en verdriet naar boven als ik een Flow-sessie doe. Hierna voel ik me altijd een stuk lichter.”

De combinatie van meditatie en Flow zorgt ervoor dat Jolanda meer rust in haar lichaam en geest heeft. Ze luistert soms naar een meditatie tijdens het koken of op momenten dat ze voelt dat ze er behoefte aan heeft. Het focussen op de ademhaling helpt haar om het gevoel te krijgen dat ze controle heeft over haar lichaam. “Hoe vaker ik luisterde naar een meditatie, hoe meer ik de behoefte kreeg om mijn lichaam en geest rust te geven. De rust in mijn hoofd zorgde ervoor dat de paniekaanvallen langzaam verdwenen.”

“Ik heb mijn paniekaanvallen weer onder controle”

Jolanda mediteert nu twee keer per dag: in de ochtend en in de avond. Toen ze voor een controleafspraak naar de cardioloog ging, vroeg hij haar wat ze had veranderd. “Mijn hartslag in rust was namelijk gedaald van de 110 naar de 90 slagen per minuut. Nu is mijn hartslag gemiddeld zelfs 68 slagen per minuut. Ik had nooit gedacht dat ik dit met meditatie kon bereiken.”

“Meditatie heeft me geholpen om mijn paniekaanvallen onder controle te krijgen door het vertrouwen in mijn eigen lichaam terug te winnen,” vertelt Jolanda. “Ik ervaar weer innerlijke rust en zie mijn toekomst met een glimlach tegemoet.” En hoewel Jolanda weet dat er een kans bestaat dat ze weer een paniekaanval krijgt, weet ze nu beter hoe ze ermee om moet gaan.

Verder wil ze dit nog meegeven: "Ik zou iedereen aanbevelen om te beginnen met mediteren, ongeacht hoe je over meditatie denkt. Geef het gewoon eens een kans. Of je nu klachten hebt of niet, ik weet zeker dat je er baat bij gaat hebben."

Probeer Meditation Moments 7 dagen gratis
Start gratis proefperiode

Wij geven geen medisch advies. Dit artikel is niet bedoeld om ziekte te diagnosticeren, behandelen, genezen of voorkomen. Heb je geestelijke of lichamelijke klachten en wil je medisch advies van een specialist? Raadpleeg dan altijd een (bedrijfs)arts of psycholoog.

Deel artikel

MeditationMoments
Slaap beter en stress minder met Meditation Moments - de #1 app voor meer rust in je hoofd. Meer dan 1 miljoen mensen gingen je al voor!


Probeer Meditation Moments Premium 7 dagen gratis