6 manieren om een onrustig gevoel in je hoofd tegen te gaan

onrustig gevoel in je hoofd

Door de verplichtingen van je werk, het zorgen voor familie of de dagelijkse taken in huis, kan het soms voelen alsof je door de waan van de dag meegesleurd wordt. De hele dag ervaar je een onrustig gevoel in je hoofd en je kunt geen momentje voor jezelf vinden om tot rust te komen. Dit gevoel is niet vreemd. De huidige maatschappij ziet ‘druk zijn’ als ereteken en steeds meer mensen kampen daarom met burn-out klachten. Geen wonder dat ontdekken ‘hoe je meer rust in je hoofd krijgt’ vaak als laatste item op onze to-do lijst staat.

Als een bepaalde manier van leven niet op lange termijn vol te houden is, komt er een moment dat je de prijs moet gaan betalen. Je spieren voelen voortdurend gespannen, je hersenen zijn overwerkt en je kunt aan niks anders denken dan een stilteretraite op Bali. En hoewel ontsnappen aan deze routine verleidelijk klinkt, zijn de effecten van een solo-trip vaak maar van korte duur. Bij thuiskomst zul je alles precies zo aantreffen als hoe het was voordat je vertrok.

Hoe kun je de retraite-mindset thuis creëren, zodat je meer rust in je hoofd krijgt? Door kleine veranderingen te maken in je levensstijl en nieuwe gewoonten aan te leren, zorg je voor meer innerlijke rust in je dagelijkse leven – of je nu een paar minuten, uren of een hele dag de tijd hebt.

Wat is onrust in je hoofd?

Onrust in je hoofd wordt veroorzaakt door gedachten die gefixeerd zijn op zorgen. Deze gedachten zijn niet-helpend en komen vaak uit het niets. Het kan zijn dat je plots gedachten hebt over een fout uit het verleden of zorgelijke gedachten over hoe de toekomst eruit zal zien.

Echter, als deze zorgwekkende gedachten de overhand nemen, kan dit voor onrust in je hoofd zorgen. En als je je voortdurend zorgen maakt, kan het moeilijk zijn om een comfortabel leven te leiden.

Waar komt onrust in je hoofd vandaan?

Begrijpen wat de oorzaak is van een onrustig gevoel in je hoofd kan je helpen om juist meer rust te creëren. Hoewel we vaak wel weten dat piekeren zorgt voor onrust in ons hoofd, lijkt het haast onmogelijk om piekergedachten te stoppen. Een reden hiervoor is dat we onze zorgen gebruiken om ons voor te bereiden op een negatieve uitkomst of ‘worst case scenario’.

Een andere reden is dat mensen ‘ergens zorgen over maken’ vaak verwarren met problemen oplossen. Als je jezelf erop betrapt dat je aan het panikeren of catastroferen bent, onthoud dat dit niet de meest effectieve aanpak is om zorgen en onrust in je hoofd tegen te gaan. De meeste zorgen zijn namelijk verzonnen door je hersenen en daarom niet realistisch. En je zorgen maken over de toekomst verandert niks aan wat er uiteindelijk zal gebeuren.

Hoe ga je een onrustig gevoel in je hoofd tegen?

Dit zijn de beste tips om je geest en lichaam tot rust te laten komen op ieder moment van de dag.

1. Acceptatie

Accepteren dat je meer rust in je hoofd nodig hebt is vaak de eerste stap. Tijd voor jezelf nemen kan een uitdaging zijn. Misschien heb je enorm veel taken op je bord liggen, zoals het zorgen voor je familie. Het moment dat je gaat zitten, racen er eindeloos gedachten door je hoofd en je hebt het idee pas te mogen rusten wanneer alle to-do’s van je lijstje zijn weggestreept.

Onthoud dat je de wereld niet kunt dragen en dat er niks ergs zal gebeuren als je besluit rust te nemen. Je kunt vervolgens een van de volgende manieren kiezen om tot rust te komen. Of nog beter, probeer ze allemaal.

2. Meditatie

We brengen een groot deel van de dag in onze eigen gedachten door en veel hiervan zijn negatief. Zorgen over de toekomst en schuldgevoelens over het verleden maken rust in je hoofd vinden vaak een onmogelijke taak. Meditatie laat je op het hier en nu focussen. Je zult je snel realiseren dat een groot deel van je zorgen gaan over het denken aan de toekomst of het willen veranderen van het verleden. Meditatie helpt je om deze gedachten los te laten en je te focussen op dit moment. De onrust in je hoofd zal snel verminderen.

Meditatie hoeft niet moeilijk te zijn en het maakt niet uit hoe lang en wanneer je mediteert. In de Meditation Moments app kun je meditaties selecteren voor een specifiek moment van de dag. Denk aan meditaties voor in de ochtend, middag en avond.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis
Start gratis trial

3. Schrijven

Als je hoofd vol zit en je gedachten blijven racen, kan het helpen om ze op papier te zetten. Niet alleen krijg je een beter inzicht in je gedachten, je zal ook meer rust in je hoofd creëren. Neem een paar minuten de tijd om alle negatieve gedachten op papier te zetten. Over welke van deze gedachten heb je controle? En op welke heb je geen invloed en kun je dus loslaten?

4. Yoga

Yoga is niet alleen goed voor je lichaam, maar helpt ook bij het ontspannen. Zelfs een korte yogasessie van tien minuten kan al wonderen doen. Je kunt een les boeken bij een studio in je woonplaats, maar ook online kun je een groot aanbod aan yogalessen vinden. Het maakt niet uit hoe vaak en hoe lang je yoga beoefent. Het laatste wat je wilt is stressen over of je het wel vaak genoeg doet.

yoga

5. Natuur

Je bent waar je voeten zijn. Een wandeling maken door de natuur kan dus een goede oefening zijn om te aarden en de nadruk te leggen op het hier en nu. Door een wandeling door de natuur te maken, voel je je ook meer verbonden. Niet alleen met de natuur, maar ook met anderen om je heen en het leven zelf.

Je hoeft geen weken alleen in een bos door te brengen; een wandelmeditatie van 20 minuten kan al een enorm verschil maken. Er staan verschillende wandelmeditaties in de Meditation Moments app die je helpen om te ontspannen en die voor meer rust in je hoofd zorgen. Onze tip: ‘Wandelvisualisatie’ en ‘Voorjaarswandeling’.

6. Gezond eten

Een glas rode wijn is een populair middel tegen stress, maar op de lange termijn zal een gezond en gevarieerd dieet je verder helpen. De volgende voedingsmiddelen hebben stressverlichtende eigenschappen:

  • Kruidenthee
  • Pure chocolade
  • Volkoren graanproducten
  • Avocado
  • Vette vis
  • Warme melk
  • Noten en zaden
  • Citrusvruchten en aardbeien
  • Probiotica als Griekse yoghurt, kefir en kombucha
  • Vezelrijke voeding als peulvruchten, noten en zaden en groene bladgroenten
gezonde voeding

Als je eenmaal een favoriete ontspanningstechniek hebt gevonden, eer jezelf dan door deze in je dagelijkse leven toe te passen. Het maakt niet uit of het nu een wandeling tijdens je lunchpauze is of met een spannend boek in bed kruipen vergezeld met een kop thee en je favoriete chocolade. Het gaat erom dat je een moment van rust met jezelf plant. Als we tijd voor onszelf nemen, valt de rest vanzelf op zijn plaats.

Deel artikel

MeditationMoments
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en veel ontspannende momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.


Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis