Zo kun je stress hoofdpijn verminderen

stress hoofdpijn

Het is erg vervelend om hoofdpijn te hebben, vooral als het een terugkerende pijn is waar je soms dagenlang last van kan hebben. De meeste hoofdpijn is te verhelpen door even extra te slapen of een paracetamol te nemen. Maar je kan ook hoofdpijn krijgen doordat stress in stand wordt gehouden. We noemen dit ook wel stress hoofdpijn. Hoe kom je van die vervelende pijn af?

Oorzaken van stress hoofdpijn

De grootste boosdoeners van stress hoofdpijn zijn slaaptekort en een gebrek aan ontspanning na inspanning. Deze twee factoren zijn er ook nog eens goed in om elkaar in stand te houden. Ga maar na. Als je na het werken thuiskomt en niet de ruimte of tijd neemt om te ontspannen, neem je die prikkels mee naar bed. Het gevolg is dat je ligt te woelen in je bed en moeilijk in slaap valt.

Als je vervolgens weer aan een nieuwe dag begint zonder je uitgerust te voelen, kan dat druk veroorzaken op je hoofd. Tel daar wederom de stress bij op van een drukke dag en het patroon wordt in stand gehouden.

In sommige gevallen kan stresshoofdpijn veroorzaakt worden door een factor waar je je niet direct bewust van bent. Heb je geestelijke of lichamelijke klachten en wil je medisch advies van een specialist? Raadpleeg dan een (bedrijfs)arts of psycholoog.

Stress hoofdpijn herkennen

Stress hoofdpijn is niet te vergelijken met even een vervelende hoofdpijn hebben. Aanhoudende stress gaat in je spieren zitten. Je krijgt een onjuiste lichaamshouding en je spieren beginnen te verkrampen. Als je stresshoofdpijn hebt, kun je een drukkende band om je hoofd of pijn aan de achterkant van je hoofd voelen. De pijn kan zelfs naar je kaken uitstralen. Stress hoofdpijn komt geleidelijk opzetten en kan binnen enkele minuten verdwenen zijn of dagenlang aanhouden. Als je na een paar dagen nog steeds last hebt van hoofdpijn, is dat een teken om even rust te nemen en tot jezelf te komen.

2 manieren om van stress hoofdpijn af te komen

Waarschijnlijk is dit het belangrijkste voor jou om te lezen als je stresshoofdpijn ervaart. Er zijn namelijk gelukkig manieren om van die vervelende pijn af te komen. We hebben het dan over medicatie, meditatie en fysiotherapie.

Meditatie

Meditatie is een goede manier om te ontspannen. Vooral bij stress hoofdpijn kan het een verademing zijn om in stilte te zitten of te liggen en rustig te ademen. Met name de meditatie oefeningen waarbij je je aandacht richt op het ontspannen van je lichaam, kan stress hoofdpijn verminderen. Je zorgt er namelijk voor dat de spanning in bepaalde ledematen weggaat, waardoor je spieren minder aangespannen zijn.

Bij meditatie kun je zelf bepalen welke meditatieoefening het prettigst is voor jou. De Meditation Moments app heeft een ruim aanbod aan meditaties die gericht zijn op het verminderen van spanning in je lichaam. Tijdens het mediteren dwing je jezelf om een moment rust te nemen en lief te zijn voor jezelf en je lichaam.

Probeer de Meditation Moments app 10 dagen gratis
Start gratis trial

Fysiotherapie

Aanhoudende stress zorgt dus voor veel spanning in je lichaam. Spanning gaat vaak direct in je nek en schouders zitten. Deze ledematen span je namelijk automatisch aan als reactie op spanning. Als je veel stress ervaart, ben je vooral met je geest bezig dit te verwerken en vergeet je je lichaam mee te nemen.

Een veelvoorkomend lichamelijk verschijnsel is hoog opgetrokken schouders, wat uiteindelijk leidt tot schouders die pijnlijk aanvoelen en een nek die ‘vast zit’. Het is dan verstandig om eens naar een fysiotherapeut te gaan. Die kan je bewust maken van je houding en je tips geven over hoe je houding kan herstellen. Daarnaast zijn er veel lichamelijke oefeningen die je kunt uitvoeren om minder spanning in je lichaam vast te houden en uiteindelijk de stress hoofdpijn te verminderen.

Terugkerende stress hoofdpijn

Onze tips zijn vooral bedoeld om de stresshoofdpijn te verminderen op het moment dat die aanwezig is. We kunnen echter niet voorkomen dat de stress hoofdpijn weer terugkomt. Daar zit een actiepunt in voor jou. Het kan daarom helpen om te onderzoeken waar je precies stress van krijgt. Het is belangrijk om te handelen en ervoor te zorgen dat je die concrete stressfactor niet meer laat overheersen in je leven. Kleine veranderingen op het werk of in privésfeer kunnen soms al voor groot verschil zorgen.

Deel artikel

MeditationMoments
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en veel ontspannende momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.


Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis