Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

Voeg deze 10 tips toe aan je dagelijkse routine en krijg meer rust in je hoofd

3 augustus 2022

Voeg deze 10 tips toe aan je dagelijkse routine en krijg meer rust in je hoofd

Het is normaal om je af en toe zorgen te maken of je van slag te voelen. Gedachten komen en gaan. Door ze te veroordelen of verdringen, zullen ze alleen maar sterker worden. Maar wat gebeurt er als je zorgen zo groot worden dat je geen rust meer in je hoofd kunt vinden?

Hoe zorg je voor meer rust in je hoofd?

Het is fijn om verschillende strategieën te hebben die je in je dagelijkse routine kunt toepassen. Met de 10 tips hieronder kun je jezelf kalmeren en zorg je voor meer rust in je hoofd.

1. Geef toe dat je onrust ervaart

Meer rust in je hoofd begint met erkennen dat er dingen zijn die onrust veroorzaken. Misschien zit je met je hoofd bij de to-dolijst voor de rest van de dag of stress je over een belangrijke deadline op je werk. Als je erkent dat je onrust ervaart en kunt duiden waar dit gevoel vandaan komt, is dat de eerste stap naar meer rust in je hoofd.

2. Adem

Ademen is misschien wel de meest effectieve manier om gevoelens van angst en boosheid te verminderen en zo de onrust in je hoofd tegen te gaan.

Als je je boos of bang voelt, haal je oppervlakkig adem. Dit stuurt een seintje naar je hersenen die vervolgens je vecht-of-vluchtreactie activeert. Door langzaam en diep adem te halen, verstoor je deze reactie en kalmeer je jezelf.

Er zijn verschillende ademhalingsoefeningen die je kunt doen om rust te creëren. Deze ademhalingsoefeningen bij spanning en stress helpen je om dieper en langzamer te ademen zodat je vanzelf rustiger wordt.

3. Daag je gedachten uit

Een groot deel van de onrust die je ervaart zijn de zorgen die de hele dag door je hoofd dwalen. En vaak zijn deze gedachten ook nog eens irrationeel. Als je vaak ‘wat als’ denkt, kan dit ervoor zorgen dat je veel dingen in je eigen leven saboteert.

Deze gedachten zorgen ervoor dat je een weloverwogen keuze kunt maken. Je moet soms namelijk verschillende opties met elkaar vergelijken. Maar als je je niet bewust bent van deze gedachten, kan dat leiden tot angst, zorgen en stress.

Merk je niet-helpende gedachten op? Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Hoe groot is de kans dat dit gebeurt?
  • Is dit een realistische gedachte?
  • Is dit al een keer eerder gebeurd?
  • Wat is het ergste dat er kan gebeuren? En kan ik dat aan?

Daarna kun je je gedachten herformuleren. In plaats van: “Als ik dat etentje met mijn vriendin afzeg zal ze vast heel boos worden en me niet meer willen spreken” zeg je nu tegen jezelf: “Ik kan aan mijn vriendin vragen of we het etentje kunnen verzetten omdat ik een zware week op mijn werk heb gehad en niet genoeg energie heb om de vriendin te zijn die ik graag wil zijn. Als ze dit niet begrijpt, ligt dat niet aan mij”.

4. Beweeg

Sporten of bewegen is een manier om emotionele energie los te laten. Je hoeft echt geen zware training te doen. Door een wandeling te maken bereik je al het gewenste resultaat. Als je beweegt komt namelijk het stofje serotonine vrij (wat zorgt voor een geluksgevoel) en verleg je de focus van je hoofd naar je lichaam.

beweeg

5. Visualiseer

Deze tip kun je toepassen na een ademhalingsoefening. Haal een paar keer diep adem, sluit je ogen en visualiseer jezelf in alle rust en vrede. Zie dat je lichaam relaxed is en dat je een stressvolle situatie aankunt door je te focussen en kalm te blijven.

Als je een beeld in je hoofd hebt van hoe het eruit ziet om kalm te zijn, kun je dit beeld terugroepen zodra je onrust ervaart. Dit helpt je om rustiger te worden.

6. Luister naar muziek

De volgende keer als je onrust ervaart, kun je er een koptelefoon bij pakken en muziek opzetten. Luisteren naar muziek heeft een kalmerend effect op je lichaam en geest.

Zo staan binaural beats bekend om hun rustgevende werking. Met name binaural beats in de alfafrequentie zorgen voor ontspanning, meer positiviteit en minder angst. In de Meditation Moments app vind je verschillende binaural beats die zorgen voor een rustgevend gevoel.

7. Eet gezond

Als je niet voldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgt of niet gehydrateerd bent, zullen veel van deze strategieën niet werken. Het is belangrijk om de tijd te nemen om een gezonde maaltijd voor jezelf te bereiden. Maaltijden overslaan veroorzaakt de productie van de stresshormonen cortisol en adrenaline. Hierdoor zul je meer onrust in je lichaam en geest ervaren.

eet gezond

8. Haal een frisse neus

Frisse lucht en zonlicht kunnen wonderen doen voor je welzijn. Soms moeten we letterlijk van omgeving veranderen om onze gedachten te veranderen of om onszelf te aarden.

Ga naar buiten, al is het maar voor een paar minuten. Maak een wandeling of ga op een bankje zitten en zie hoe het leven gewoon doorgaat, zelfs als je beslist om pauze te nemen.

Een nieuwe omgeving kan ervoor zorgen dat je oude denkpatronen verstoord worden. Misschien kom je er dan achter dat je tóch minder redenen hebt om je zorgen te maken.

9. Meditatie

Meditatie kan zorgen voor een diepe staat van ontspanning en een rustige geest. Als je mediteert focus je op je ademhaling en laat je je gedachten als wolken passeren. Je veroordeelt je gedachten niet en neemt ze alleen waar. Boos worden of gefrustreerd raken wanneer je merkt dat je opnieuw verdwaalt in gedachten, werkt alleen maar averechts. Focus je in plaats daarvan opnieuw op je ademhaling.

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt mediteren. Zoek zelf de stilte op of kies voor een geleide meditatie. In deze blog geven we een aantal manieren om te mediteren.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

10. Laat je schouders zakken

Veel spanning in je lichaam kan negatieve gevolgen hebben voor je houding. Maak die schouders lekker los! Ga rechtop staan, haal drie keer diep adem, breng je schouderbladen bij elkaar en laat ze vervolgens zakken. Haal hierna een paar keer diep adem. Doe deze oefening een paar keer per dag en je zult merken dat je meer ontspanning in je lijf krijgt.

Uiteindelijk is ieder mens anders en bestaat er geen ‘one size fits all’-aanpak als het aankomt op onrust bestrijden. Bovenstaande strategieën zijn een mooi beginpunt om van daaruit te ontdekken welke dingen voor jou het beste werken.

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.