Doe je van 18 t/m 24 april mee met de Lente Challenge? 🌸

Herstellen van een burn-out: hoe pak je dat aan?

30 maart 2022

Herstellen van een burn-out: hoe pak je dat aan?

herstellen van een burn-out

Op het moment dat je een burn-out hebt, herstel je niet meer zo makkelijk van stress. De stress heeft zich dan zo opgestapeld, dat je niets meer kunt verdragen. Om te herstellen van een burn-out moet je in de eerste plaats accepteren dat je opgebrand bent. Daarna kun je werken aan je herstel en voorkomen dat de situatie zich herhaalt. Gelukkig is een burn out goed te behandelen. In dit artikel lees je alles over burn out herstel en wat je kunt doen om de regie terug te krijgen. 

Heb je geestelijke of lichamelijke klachten en wil je medisch advies van een specialist? Raadpleeg dan een (bedrijfs)arts of psycholoog.

Wat is een burn-out en wat zijn de symptomen?

Een burn-out is het punt waarop je niet zomaar meer herstelt van langdurige stress. Op het moment dat je een burn-out hebt, kun je vaak niets meer verdragen en is alles je te veel. Vaak gaat daar al een (lange) fase aan vooraf waarin je je niet goed voelt. Dit wordt ook wel overspannenheid genoemd. De burn-out is hét moment waarop de emmer overloopt.

Typische burn-out symptomen zijn:

  • slecht slapen
  • veel piekeren
  • prikkelbaar zijn
  • het gevoel hebben dat je niks meer kan verdragen
  • je gejaagd voelen
  • lichamelijke problemen zoals hoofdpijn, buikpijn, duizeligheid, misselijkheid en spierpijn.
  • concentratieproblemen
  • vergeetachtigheid
  • geen drukte of herrie kunnen verdragen
  • hyperventilatie

.
Als je deze symptomen hebt, is het tijd om gas terug te nemen.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

Herstellen van een burn-out in 3 stappen

Een burn-out gaat niet vanzelf over. Met andere woorden: wachten tot het is overgewaaid werkt niet. Naast rust nemen, is het belangrijk om te kijken naar hoe je kunt herstellen. Hoe kan een burn-out herstel er bijvoorbeeld uitzien?

1. Accepteer dat je een burn-out hebt

Je lichaam heeft aan de rem getrokken: mentaal ben je opgebrand. Ergens weet je dat wel, maar het kan lastig zijn om dit te accepteren. Je kunt pas werken aan je herstel, als je accepteert dat je een burn-out hebt. Als je het niet kan accepteren, zul je niet de benodigde rust nemen. Hoe meer je dus vecht tegen de burn-out, hoe langer het uiteindelijke herstel duurt.

2. Onderzoek waarom de stress jou teveel is geworden

Voor een aantal mensen voelt een burn-out als een verrassing. ‘Ik had niet gedacht dat het mij zou overkomen’ is een veelgehoorde uitspraak. Toch is het zover gekomen. Welke factoren hebben ervoor gezorgd dat jouw emmer is overgelopen? Wat triggert jou? En hoe lang liep je al rond met stress? Het kan helpen om dit op te schrijven. Hiermee zorg je voor overzicht en voor wat rust in je hoofd. Daarnaast is dit meteen handig voor als je met een hulpverlener in gesprek gaat.

3. Zoek naar oplossingen voor herstel

Nadat je weet hoe de burn-out bij jou is ontstaan, is het belangrijk om te werken aan je herstel. Hiervoor kan een bedrijfsarts, psycholoog of psychotherapeut belangrijk zijn. Hij of zij zal met jou werken aan het terugkrijgen van je energie en het omgaan met stress. Op deze manier herstel je sneller en wordt de kans op een terugval kleiner. Kortom, je krijgt handvaten om tijdens je burn out en in de toekomst op een andere manier om te gaan met stress en piekeren.

herstellen van een burn-out

Praten helpt

Als je een burn-out hebt, is het belangrijk om hierover te praten. In de eerste plaats is het belangrijk dat je partner, collega’s, familie en vrienden ervan op de hoogte zijn. Het is belangrijk dat ze weten hoe je je voelt en hoe ze er rekening mee kunnen houden. Daarnaast lucht het op: een burn out is niet niks.

Er zijn ook andere redenen waarom het goed is om over de situatie te praten. Al is het maar om de simpele reden dat sommige mensen je op kunnen vrolijken of hetzelfde hebben meegemaakt. 

Houd een goed dag- en nachtritme aan

Dat je tot rust komt is natuurlijk het belangrijkste voor jouw herstel. Probeer hierbij je oorspronkelijke dag- en nachtritme aan te houden waar het kan. Hoe meer je overdag slaapt, hoe lastiger je ’s nachts in slaap komt. Als je dit in stand houdt, is het een hele opgave om daarna je normale ritme terug te vinden.

Wil dat zeggen dat je tijdens het herstellen van een burn-out niet uit kunt slapen of overdag een dutje kunt doen? Zeker niet! Uitrusten staat voorop, maar probeer dit zo gunstig mogelijk in te passen.

Lichte activiteiten 

Als je net weet dat je echt opgebrand bent, zul je in de eerste plaats veel uitrusten. Toch is het goed om actief te blijven waar het kan. En het is met name de lichte inspanning die helpt. Bij een burn-out is je herstelvermogen namelijk verminderd. Een zware training is daarom geen goed idee. Je zult hier waarschijnlijk ook te weinig energie voor hebben.

Aan de andere kant moet je in actie komen om je herstelvermogen te ‘repareren’. Van lichte inspanning herstel je makkelijk. Dit helpt je vervolgens weer een stukje verder in je algehele herstelvermogen. Voorbeelden van lichte inspanning die je dagelijks kunt doen zijn:

  • Wandelen
  • Zwemmen
  • Fietsen

.
Bouw de lichte inspanning op

Wat iemand fijn vindt, verschilt van persoon tot persoon. Belangrijk bij alle activiteiten is om het op te bouwen. Begin bijvoorbeeld met dagelijks een kwartiertje wandelen. Dit kun je uitbouwen naar 20 minuten, en zo verder. Luister hierbij naar je lichaam en probeer je niet dusdanig in te spannen dat je buiten adem raakt.

Een andere tip is om een lichamelijke activiteit bij voorkeur voor 14.00 ’s middags te doen. Je kunt tijdens een burn-out namelijk wat gejaagd worden van fysieke inspanning. Dit gaat over naarmate je je vaker inspant.

Focus je op je zintuigen

De wind door je haren, je voeten op de grond of het water langs je lichaam: het zijn allemaal zintuiglijke waarnemingen. Probeer je op deze waarnemingen te focussen in plaats van op je gedachten. Wees je regelmatig bewust van je omgeving en van het nu.

Je kunt dit zien als een eenvoudige meditatie oefening. Je sluit de oefening af door daarna ontspannen ergens te zitten en iets te drinken. Voel hoe je lijf langzaam terugkomt uit actie en zich ontspant. Het ervaren van het hier en nu is meteen een stukje mindfulness.

Probeer de affirmaties in de Meditation
Moments app

De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer Meditation Moments 10 dagen gratis

Download de app

Ook interessant

Testheading

Slaap beter

Slaap beter

Stress minder

Stress minder

Focus meer

Focus meer

Probeer Meditation Moments Premium 10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.
Door het versturen van dit formulier ga je akkoord met het aanmaken van een account en met onze algemene voorwaarden en privacy policy.

Beter slapen,
minder stress,
meer focus.

Probeer Meditation Moments Premium
10 dagen gratis en krijg toegang tot alle meditaties en muziek.*

* Geen abonnement - geen betaalgegevens nodig.